Danny Boyles rasende effektive zombie-film 28 dage senere (2003) blev en overraskende stor succes. Nu har tre spanske filmmagere sat sig for at lave en selvstændig fortsættelse, og det er de sluppet mere end godt fra. Efter en på flere måder brutal åbningssekvens er der ikke andet at gøre end at hænge i med næb og kløer mens filmen trækker én igennem sin ufatteligt brutale og ulideligt nådesløse fortælling. Formen er thrillerens, men der er rigtig meget blod og splatter at komme efter for horror-fans. 28 uger senere er slået større op end sin forgænger, men blandingen af den personlige historie med faderen og de to børn og så det store militærapparat fungerer fint. Robert Carlyle er som altid god, endda skræmmende god, og teaterskuespilleren Catherine McCormack skaber ægte følelser og intensitet i sin rolle som børnenes mor. Og endnu engang er de smittede zombier skræmmende som ind i helvede.

Filmens look er knivskarpt og næsten dokumentaristisk, hvilket kun gør det endnu mere skræmmende, når de aggressive og blodtørstige smittede dukker op. Der er gjort flittigt brug af håndholdte kameraer, uden at det bliver for meget. Og så er der noget uhyggeligt fascinerende ved at se velkendte storbyer ligge øde hen. I Vanilla Sky og I am Legend var det New York. Denne gang er det London, og det fungerer bare. Det er blot en skam, at vi ikke fik lov at se det på det store lærred, og det kan i det hele taget undre, at filmen er kommet direkte på DVD herhjemme.

Udover den eksplicitte vold og spænding, så byder filmen også på lidt samfundskritiske momenter. Vi får lejlighed for at studere det totale sammenbrud, der finder sted i et stort militærapparat, når de mindste ting går galt. Og vi bliver stillet over for svære valg, såsom militær pligt sat overfor personligt ansvar. Det er ikke en opløftende eller positiv film, men den byder dog på lidt sort humor. Som ofte i denne type film er der flere steder, hvor logikken brister, men filmen er simpelthen så spændende, at det aldrig bliver et irritationsmoment. Er man fan af genren, tror jeg ikke man kan blive skuffet. Det her, mine damer og herrer, er en brutal og nådesløs film. Så er det sagt. Det tog lang tid inden adrenalinchokket havde lagt sig, og filmen sidder stadig i mig dagen efter.

Her er kræset for detaljerne. De rystende og knivskarpe billeder afløses af skræmmende mørke i Londond undegrund. Lydsiden er ligeledes skræmmende effektiv.

Lydformat: Dolby digital 5.1
Billedformat: 1:85:1, 16:9

? Et både interessant og informativt kommentarspor med instruktør Juan Carlos Fresnadillo og manuskriptforfatter Enrique Lopez Lavigne.
? 2 slettede scener (5 min) med valgfrie kommentarer af de to ovenstående. Begge scener er interessant, især den sidste, men der bliver argumenteret godt for, hvorfor de ikke kom med i den endelige film.
? Code Red: Making of 28 Weeks Later (13 min): En lovlig kort men meget interessant feature.
? The Infected (7 min): Her lærer vi lidt om de smittede og ser, hvordan skuespillerne blev trænet.
? Getting Into Action (7 min): Fokuserer på den meget fysiske action, der finder sted i filmen.
? 28 Days Later: The Aftermath (12 min): En selvstændig fortsættelse af den første film, fortalt som en tegneserie, der ruller hen over skærmen. Spændende, men der måtte gerne have været en slags introduktion eller forklaring på det.
? Trailer 28 uger senere er efterfølgeren til Danny Boyles zombiefilm 28 dage senere (2002), og den handler om efterdønningerne fra den første film. 28 uger efter det oprindelige udbrud af den vanvidsvirus, der udslettede størstedelen af befolkningen på de engelske øer, er krigen mod infektionen blevet vundet, og den længe ventede genopbygning af det hærgede land kan begynde. Landet styres nu af en FN-udsendt amerikansk hær. Efter at den første bølge af hjemvendte flygtninge genforenes med resten af deres familier. Don (Robert Carlyle), der mistede sin kone til de smittede, venter spændt på ankomsten af sine to børn. I starten spirer der stadig et spinkelt håb, men én af de hjemvendte bærer på en frygtelig hemmelighed. Virussen er på ingen måde død, men har blot ventet på de ideelle forhold til at spredes igen. Denne gang er den mere farlig end nogensinde, og snart mister det store militærapparat helt overblikket…