Already Dead er langt fra den første film der behandler emnet selvtægt. Mystic River gjorde det dystert men intelligent. Senest var det Jodie Foster, der tog hævnen i egen hånd i The Brave One ? en film, der startede interessant men mistede sin pointe vold og action. Samme anke kan bruges om nærværende film, der modsat The Brave One er af et noget mere beskedent format. Her er budgettet lille, og hverken instruktør eller skuespillere er videre kendte (med undtagelse af Plummer), og filmen er da også udkommet direkte på DVD.

Den første halvdel er klart bedst. Her flettes nutid og datid sammen idet vi møder Thomas Archer på vej for at konfrontere sin søns morder. I flashbacks får vi fortalt historien op til nu, og det bliver faktisk ret intenst, omend de mange solgyldne klip af kone og søn tenderer det sukkersøde ? vi har fattet, at han er en god far og ægtemand, der elsker sin familie. Intensiteten spidser til da Archer står ansigt til ansigt med morderen, som sidder bundet til en stol i et lokale fyldt med potentielle torturinstrumenter. Så følger nogle særdeles ubehagelig minutter, der uden tvivl er møntet på det segment, der har samtlige Saw– og Hostel-film stående på hylden. Det er også her, at filmens diskussion om selvtægt og retfærdighed bliver trukket klarest op.

Herfra mister filmen dog pusten, og den udvikler sig hurtigt til noget mere traditionel thriller, der nok kan mønstre lidt spænding til at starte med, men som hurtig bliver både uinspireret og uinteressant. Man forsøger at pifte det hele lidt op med nogle små overraskelser undervejs, men meget af det er faktisk ret forudsigeligt. Ron Eldard og Til Schweiger gør hvad de kan med deres noget stereotype karakterer, men der er aldrig noget i filmen, der for alvor løfter sig op på et niveau, der gør den mindeværdig. En interessant start på en i sidste ende uinteressant film.

Billede: 2:35, 16:9 anamorphic widescreen

? 3 slettede scener
? 3 trailers Thomas Archer (Ron Eldard) havde alt, hvad han kunne ønske sig ? en smuk kone, en lederstilling og en dejlig søn. Men så bliver Thomas? liv slået i smadder, da en indbrudstyv dræber hans søn og mishandler hans kone. Da det ikke lykkes politiet at finde morderen, fortæller Thomas? terapeut (Christopher Plummer) ham om et hemmeligt bureau, der specialiserer sig i at indfange hensynsløse forbrydere. Men da Thomas endelig har morderen (Til Schweiger), hvor han vil have ham, begynder tingene at gå helt galt…