Efter gysergenren i flere år har været domineret af film til teenage-publikumet, så er der så småt igen begyndt at blive produceret film, der også appellerer til et mere modent publikum. Således er An American Haunting i hvert fald blevet markedsført, men det er nu mere end tvivlsomt, hvorvidt hverken unge eller gamle rent faktisk vil sætte pris på filmen.

An American Haunting gør både ved starten og slutningen et stort nummer ud af at være baseret på virkelige hændelser, men det ligner egentligt mest af alt et desperat forsøg på at give et ualmindeligt stupidt manuskript en snært af realisme. Historien er fortalt som et langt flashback tilbage til 1880?ernes USA, hvor en familie frygter at være blevet forbandet efter at havde forsøgt at snyde en ældre dame i en jordhandel.

Derefter begynder familiens datter, Betty, at blive ramt af den ene ubehagelige hændelse efter den anden, og filmen udvikler sig derfra til en regulær b-version af Excorsisten. Rysteture i sengen og djævleuddrivelser med Bibelen i hånd er nogle af de stunts, som vi bliver trukket igennem, og det er ærlig talt svært bare at tage en lille smule alvorligt. Rysteturene bliver meget hurtigt mere trivielle end uhyggelige, og historien er nærmest blottet for enhver form for fremdrift.

Donald Sutherland og Sissy Spacek gør deres bedste som den unge piges forældre, men i to roller uden form for udvikling eller personlighed er deres indsats mere eller mindre forgæves. Selvom An American Haunting kun varer 87 minutter, så føles den alligevel lang. Der sker simpelthen for lidt, og den smule historie som filmen har at byde på, er simpelthen for dum, til at man kan tage den alvorlig.

Teknisk set er filmen lidt en blandet landhandel. Lydsporet er virkeligt effektfuldt, og alt det man kunne ønske sig af en gyserfilm. Men billedsiden er skæmmet af grums og en tydelig brug af edge enhancement, der i flere scener giver tydelige glorier omkring personernes hoveder.

Lydformat: Dolby Digital 5.1, 2.0: Engelsk

Billedformat: 2.35:1 Anamorphic Widescreen

Der er intet ekstramateriale på DVD?en.
Baseret på en virkelig hændelse, som udspillede sig i Tennessee, USA, i 1800-tallet, hvor en ond ånd hjemsøgte og plagede den rige og respekterede familie Bell. Hvad der begyndte som mystiske og uforklarlige lyde på familien Bells gård, blev til psykisk terror, som udartede til mishandling af den yngste datter, Betsy. Familien Bell søgte efter logiske forklaringer, og mistanken faldt på alle i deres nærhed, men uden resultat. Den skrækindjagende ånd fortsatte med at terrorisere familien og gav sig ikke, førend et familiemedlem var dødt. Det skulle vare helt til 1998, før man med opdagelsen af et gammelt manuskript fandt svaret på den uhyggelige gåde.