Første gang jeg hørte, at Sacha Baron Cohen planlagde at lave en hel film baseret på figuren Borat, som har været fast inventar i hans famøse The Ali G-show, så havde jeg egentligt mest hovedrysten tilovers for projektet. Det forekom mig usandsynligt at den gale kazakhstanske reporter ville kunne bære en hel film.

Et stykke af vejen bekræftede Borat også mine bange anelser, for der er unægtelig ikke meget handling i filmen, der stort set kun består af enkeltstående jokes uden sammenhængende historie. Men uden rød tråd er Borat dog heller ikke, for filmen tegner igennem sin serie af vanvittige optrin et tankevækkende portræt af den amerikanske folkesjæl (og ikke mindst dens bagsider). Det er usandsynligt underholdende at se de godtroende amerikaneres ansigtsudtryk, når Borat stiller dem dybt stupide spørgsmål, eller kommer med nedsættende bemærkninger om kvinder eller jøder.

Filmselskabet har gjort meget ud af at understrege, at begivenhederne i Borat ikke er iscenesatte, men derimod optagelser med almindelige mennesker, der efterfølgende har accepteret, at de er blevet brugt i filmen. Det er sikkert også et stykke af vejen rigtigt nok, men helt fri for konstrueret virkelighed er Borat næppe. I hvert fald så tvivler jeg på, at Pamela Anderson på forhånd har været uvidende om sin medvirken i filmen, men det gør sådan set heller ikke scenen med hende mindre sjov.

Instruktør Larry Charles har givet filmen et pseudo-dokumentarisk præg, så den mere ligner en halvdårlig TV-produktion end den internationale blockbuster, den er endt som. Det er Sacha Baron Cohen, der løber med det meste af opmærksomheden, men Ken Davitan i rollen som Borats fortvivlede producer, Azamat, er ikke mindre underholdende. Der er noget forfriskende uhøjtideligt over Borat, og selvom den måske ikke direkte er nyskabende, så er det så ubetinget årets foreløbigt sjoveste komedie.

Til trods for at Borat er forklædt som en amatørfilm, så er der generelt intet at udsætte på billedkvaliteten. Enkelte af de mørke scener er en smule mudrede, men det er nok snarere optagelserne end selve DVD?en, det skyldes. Der er Dolby Digital 5.1 og DTS 6.1, hvilket må siges at være rent overkill, for det en ikke en film med nævneværdige lydeffekter, men i øvrigt er lyden klar og tydelig.

Lydformat: Dolby Digital 5.1, DTS 6.1: Engelsk

Der er på DVD?en følgende ekstramateriale:

? Censored footages: En herlig samling slettede scener, der modsat mange andre film virkeligt er værd at se, og sagtens kunne komme med i et ?extended cut? af filmen.

? Rodeo News Report: Et indslag fra amerikansk lokal-TV, der følger op på en af filmens mere bizarre scener, hvor Borat synger sin egen version af den amerikanske nationalsang foran et alt andet end venligt publikum. En sekvens der med fordel kunne havde været med i selve filmen, for der mangler den pågældende scene ligesom en naturlig afrunding..

? Sexy Drown Watch: En lille Baywatch-parodi med Borat iført nogle virkelige ømme tights.

? World Promotional Tour: En reportage fra Borats ikke helt traditionelle promotion-tour for filmen.

? Borat Soundtrack Informercial: Et lille reklame-spot for soundtracket med klassikere som You Be My Wife og Kazakhstan, Kazakhstan: You Very Nice Place.

? Kazahstan Police Warning Video ?Selling Pirating of the moviedisc will result in Punishment by Crushings?

? Card ?Arriving Soon to Cinema of Kazahstan?: En falsk reklame for kommende premiere-film i Kazahstan.

? Trailers

Ekstramaterialet på Borat-DVD?en er afgjort noget af det mest underholdende, jeg længe har set, men jeg savnede et kommentarspor eller et ?making of?-program om, hvordan filmen i praksis blev til. Den meget bramfri TV-reporter Borat Sagdiyev (Sacha Baron Cohen) rejser fra sit primitive hjem i Kazakhstan til USA for at optage en dokumentarfilm om livet i staterne. Det bliver en afsindig rejse gennem USA, hvor Borat møder en masse helt almindelige mennesker i helt almindelige hverdagssituationer ? og det får både uforudsigelige og temmelig hysteriske konsekvenser. Borat er ikke for sarte sjæle.