Teenagepigen Buffy flytter fra Los Angeles til den lille provinsby Sunnydale, hvor hun må starte forfra på et nyt gymnasium, hvor hun ikke kender en sjæl. Det kunne være starten på en hvilken som helst ungdomsfilm, men Buffy er ikke noget helt almindelige pige. Hun er nemlig den udvalgte jæger, der skal beskytte menneskeheden mod vampyrer, og dem er der ret så mange af i den lille søvnige provinsby.

Buffy ? The Vampire Slayer er en besynderlig kombination af ungdomsfilm og horror?komedie ? de kunne lige så godt havde kaldt serien Vampire Slayer 90210. Buffys bekymringer går således ikke kun på den næste date eller aflevering, men lige så meget hvilken vampyr hun næste gang må udfordre. Det er et ret søgt dilemma at forholde sig til, og selvom Sarah Michelle Gellar som Buffy forsøger at spille rollen så seriøst som muligt, så kommer det aldrig rigtig til at fungere.

Det hjælper heller ikke, at de mange vampyrer ser lige så troværdige ud som et Star Trek?mandskab i kulørt undertøj. Også kampscenerne lugter af discount, og det bliver ikke bedre af, at den af statur ret lille Michelle Gellar tydeligvis ikke har fysikken til at spille actionhelt. Serien blev produceret med et meget beskedent budget, og det skinner desværre tydeligt igennem.

Det mest positive er ubetinget den overraskende humoristiske dialog. Serien begynder aldrig at tage sig selv højtideligt, og har et befriende ironisk forhold til sig selv såvel som gyser? og teenagefilm i almindelighed. I den forstand fejler underholdningsværdien af Buffy The Vampire Slayer ikke noget, men det ændre ikke ved, at seriens historie på alle måder føles komplet ligegyldig og uinteressant.

I betragtning af, at serien er fra slutningen af 90?erne, så er billedkvaliteten ikke noget at råbe hurra for. Billedet er både mudret og mangler skarphed.

Lydsporet er kun i 2.0, men det er faktisk ret levende, og trods manglen af fuld surround sound, så skaber det en glimrende lydkulisse.

Lydformat: Dolby Digital 2.0: Engelsk

Billedformat: 4:3 Fuldskærm

Ekstramaterialet er spredt ud over alle tre DVD?er, og består af:

? Kommentarer af instruktør Josh Whedon: De to første afsnit af serien er kommenteret af Josh Whedon. Han starter ud med meget sarkastisk at konstatere, at hvis man gider sidde og lytte til ham, så har man virkeligt for megen fritid. Derudover snakker han mest om, hvordan det er at producere en TV?serie med et minimalt budget.

? Interview med Josh Whedon og David Boreanaz (4 min.): Et lille kort interview hvor Whedon fortæller, at ideen, der inspirerede serien, var at prøve at vende klichéen om den blonde pige, der bliver jaget af uhyret, på hovedet.

? Musikvideo: Hepburn ? I Quit

? Manuskript til pilot?episode: Der findes et aldrig udsendt pilotafsnit af Buffy, hvilket ville havde været en oplagt feature på DVD?en, men Fox har altså kun inkluderet manuskriptet.

? Biografier og fotogalleri

Kommentarsporene til de to første afsnit er rimeligt informative (hvis man ellers i øvrigt har interesse for serien), men derudover er resten af ekstramaterialet en noget tynd affære. Buffy Summers (Sarah Michelle Gellar) ønsker sig ikke noget højere end at leve som en helt normal teenager. Hun drømmer om en ny start for sig selv og sin mor i Sunnydale efter de har måttet forlade Los Angeles. Men så snart hun møder sin nye skoles bibliotekar, Rupert Giles, går det op for hende, at hun ikke kan undslippe sin skæbne. Specielt ikke fordi gymnasiet er bygget lige over porten til helvede. Så med Giles som sin nye hjælper, overgiver hun sig til sin skæbne som vampyrernes overmand. Men denne gang kæmper hun ikke alene, for med sig har hun inderkredsen af ligesindede venner, Willow, Cordelia, Xander og den mystiske fyr, Angel. Alle er med og parat til at spidde en vampyr eller to.

Sæson 1 består af følgende afsnit:

1. Welcome to the Hellmouth
2. The Harvest