Sommerferien er slut, og Buffy vender tilbage til gymnasiet i Sunnydale til et nyt skoleår. Første sæson sluttede med, at Buffy og hendes hjælpere endeligt overvandt super?vampyren The Master, og fik lukket det hul til Helvede, som vampyrerne brugte til at komme op til jorden. Alt skulle således ånde ro og fred, men i mellemtiden er en ny vampyr kaldet Den Salvede dukket op, og Buffy bliver kaster ud i en ny kamp mod underverdenen.

Den overordnede historie i anden sæson af Buffy minder meget om den første, og var ikke noget, der på nogen måde fangede min interesse. Men der er også sket en positiv udvikling fra første til anden sæson. De første afsnit bar i høj grad præg af at være produceret med et lille budget med få locations og billige special effects, mens de nye afsnit foregår i et langt mere troværdigt og detaljeret miljø.

Samtidig er serien i højere grad fortalt som et teenage?drama, hvilket gør, at man faktisk begynder at udvikle en vis interesse for personerne. Buffy som frustreret og forelsket teenager er unægtelig mere fængslende, end hendes kamp mod vampyr nummer 117 i rækken. Det kan dog ikke undgå at irritere, at man har castet en flok skuespillere, hvor størsteparten er i 20?erne til at spille 16?årige gymnasieelever. De ser nok unge ud af deres alder, men troværdige teenagere er de ikke ligefrem.

Men bortset fra alders?problemet, så gør Sarah Michelle Gellar, Alyson Hannigan og resten af skuespillerne det glimrende indenfor de ret specielle rammer, de har at arbejde under. Af den grund vil DVD?udgivelsen af Buffy næppe skaffe serien nye fans, men hvis man i forvejen var opslugt af high school?vampyr?dramaet, så kan man roligt give sig i kast med anden sæson i fortællingen om Buffy og kompagni.

pic

Billedkvaliteten er klart bedre en første sæson, og billedet fremstår ikke i samme grad mudret og udetaljeret. Men når det så er sagt, så er det omvendt stadig mere grynet end nyere TV?serier.

Lydsporet er kun i 2.0, men det er faktisk ret levende, og trods manglen af fuld surround sound, så skaber det en glimrende lydkulisse.

Lydformat: Dolby Digital 2.0: Engelsk

Billedformat: 4:3 Fuldskærm

Ekstramaterialet er spredt ud over de seks DVD?er, og består af:

? Kommentarer af instruktør Josh Whedon, David Greenwalt og Marti Noxon: Udvalgte afsnit af serien har et kommentarspor inkluderet. Josh Whedon er nok den mest spændende fortæller af de tre, men de har hver især deres egen vinkel på serien.

? Featurettes: Tre selvstændige programmer, hvor det første ser på filmen design. Det andet er et mere traditionelt bag kameraet?program, der bl.a. indeholder interviews med Josh Whedon, mens det sidste omhandler filmens makeup. Sammenlagt er de af over en times varighed, og giver et godt indblik i produktionen af serien.

? Biografier og fotogallerier

? Design? og monster?gallerier

? Episode?manuskripter

? Trailers

Episode?manuskripter og de mange billed?gallerier er ikke det mest spændende ekstramateriale, men de tre programmer om skabelsen af serien vil helt sikkert tilfredsstille de fleste nysgerrige Buffy?fans. Efter en tiltrængt sommerferie vender Buffy tilbage til Sunnydale, hvor hun er meget ivrig efter at genoptage sin vampyrjæger?træning. Hun ønsker i virkeligheden bare at glemme sin forelskelse i vampyren Angel, men da to nye vampyrer kommer til byen, så må Buffy og Angel endnu engang forene deres kræfter for at bekæmpe dem. Det bliver deres sidste nat sammen, for en ny og større trussel venter dem; En årtusind gammel forbandelse der vil udslette både dem, deres familier og resten af menneskeheden.

Sæson 2 består af følgende afsnit:

1. When She Was bad
2. Some Assembly Required