Det er en meget enkel historie, som The Clearing er bygget op omkring. Filmen bevæger sig heller ikke særligt hurtigt frem, og det er tydeligt, at realisme er vægtet frem for letkøbt action?underholdning. Historien fortælles via to parallelle handlingsforløb, hvor vi i det ene følger selve kidnapningen, og i det andet ser resten af familien og FBI?s forsøg på at opklare sagen. De to historier er imidlertid fortalt tidsmæssigt forskudt for hinanden, hvilket her udnyttes optimalt, da man som seer kun får information nok til at kunne følge med i handlingen, men ikke til at kunne gætte hele historiens sammenhæng.

Det er i høj grad de tre skuespillere, der bærer filmen. De er alle gode, men fremhæves skal Helen Mirren. Hun er en sand mester i undertrykte følelser, og det er i høj grad hendes fortjeneste, at filmen har en dybde, man ellers ikke finder hos andre film om kidnapninger. Således bliver The Clearing ikke kun en spændingsfilm, men også et familiedrama om et ægtepar, der i virkeligheden var gået hver sin vej længe inden kidnapningen skilte dem ad.

Det er hollænderen Pieter Jan Brugges første film som instruktør, og han er desuden også medforfatter til manuskriptet. Det er en debut, som han afgjort kan være stolt af, og bortset fra filmens slutning, der forekom mig noget brat, styrer han begivenhederne med sikker hånd.

Det er ikke en film, hvis rollebesætning appellerer til et ungt publikum, og tempoet på historien er også ret adstadigt, men det er en fornøjelse at se de tre garvede skuespillere folde sig ud i denne lille velfortalte thriller.

Filmen er fortalt i en afdæmpet stil, og derfor virker det også meget naturligt, at det næsten kun er Craig Armstrongs stemningsfulde underlægningsmusik, der fylder lydbilledet. Selve dialogen og lydeffekterne er koncentreret omkring centerhøjtaleren. Billedet er i det meste af filmen skarpt og med god kontrast, men i flere af filmens mørke scener virker det mudret og noget under vanlig DVD?standard.

Lydformat: Dolby Digital 5.1: Engelsk

Billedformat: Widescreen 1.85:1

Ifølge filmens cover, så skulle der være inkluderet et kommentarspor med instruktør Pieter Jan Brugge, men udover det engelske lydspor er der kun en dårlig polsk eftersynkronisering at finde på DVD?en, hvilket simpelthen er for dårligt. Særligt fordi det ville havde været interessant at høre, hvorledes han havde arbejdet med den tidsforskudte fortællestil. I stedet må vi nøjes med seks slettede scener med kommentarer, men de er til gengæld også særdeles seværdige og kunne sagtens havde været brugt i filmen. Instruktøren sidder faktisk også ved dem alle og begræder, at de endte med at blive klippet ud! Endeligt er der også inkluderet et par korte smagsprøver på Sideways og Hide and Seek. Ægteparret Wayne (Robert Redford) og Eileen Hayes (Helen Mirren) er i deres livs efterår. De er velhavende, og har egen virksomhed. Alt oser af succes lige indtil den morgen, hvor Wayne bliver kidnappet af Arnold Mack (William Dafoe). Eileen kontakter FBI, der i forsøget på at finde Wayne, endevender familiens liv. Sandheder kommer op til overfladen, og billedet af den perfekte familie begynder så småt at krakelere.