Roland Emmerich er tilbage med endnu en gigantisk filmproduktion om jordens undergang. Denne gang er det vejret den er gal med: Vort stædige overforbrug af fosile brændstoffer medfører kraftige klimaændringer og hele den nordlige halvkugle går en ny istid i møde. Emmerich har tidligere stået for katastrofefilmene Independence Day og Godzilla – sidstnævnte en katastrofe i sig selv ? så det er en genre han efterhånden kan til fingerspidserne, og det kan ses; The Day After Tomorrow kommer med et sandt batteri af imponerende effekter såsom dræberhagl i Tokyo, oversvømmelse af New York, og som det spektakulære klimaks hærges Los Angeles af hundredevis af tornadoer ? vanvittigt underholdende er det at se de mere og mindre kendte bygningsværker blive flået fra hinanden mens folk bliver udraderet i hobetal … underholdende og ganske skræmmende.

For udover at være en katastrofefilm af den klassiske støbning med videnskabsmænd som kæmper mod tiden for at blive hørt, er The Day After Tomorrow også sært skræmmende i en tid hvor vi herhjemme får blæst vores sommervejr af syden til, mens Caribien ligger begravet i vand; at premieren så også falder sammen med Copenhagen Consensus hvor de 10 mest presserende farer mod menneskeheden skal udpeges, gør bare filmen så meget desto mere interessant, selv om den næppe har fortjent SÅ megen opmærksomhed … Teorierne som lægges for dagen i filmen er filmvidenskab af den bedste slags, men at begynde at tilskrive filmen realisme er at gå vidt, selv om Al Gore allerede har brugt filmen som led i sin demokraternes bejlen til præsidentembedet; og lighederne er også til at få øje på, med en uvidende og sært fraværende amerikansk præsident med en vicepræsident som mest er interesseret i at tjene kapitalen ? Nej, inspirationen har Emmerich fundet i den virkelige verden mens videnskaben nok er af den mere fiktive slags.

Emmerich har dog formået at afvige noget fra genrens slagne gang, for selv om filmen er så klichépræget og patriotisk som noget, skifter den markant tempo midtvejs. Da ændres fokus fra den globale katastrofe til familien Halls egne genvordigheder, med Dennis Quaid og Jake Gyllenhaal som de centrale personer, og både tempoet og antallet af effekter sænkes mærkbart. Det er interessant valg og fungerer ganske godt, men det virker dog som om The Day After Tomorrow er lige ved at gå i stå mod slutningen. Det er en kardinalsynd for en genrefilm, men Emmerich og skuespillerne redder den hjem på rutinen. Som europæer sidder man dog tilbage med en sær fornemmelse af, at ens kontinent er blevet fuldstændig overset, om ikke gået ramt forbi; det kunne være sjovt for en gangs skyld at se Danmark ramt, men ikke engang Big Ben eller Eiffeltårnet bliver ofre for en spektakulær katastrofe … Det virker generelt som et problem, at de fleste mindesmærker har fået deres bekomst mere end en gang, for The Day After Tomorrow er faktisk ganske uspektakulær hvad dette angår …

The Day After Tomorrow er en film lavet efter alle kunstens regler, med spektakulære effekter, musik kraftigt inspireret af henholdsvis Ennio Morricone og John Williams, dog uden deres ørefængende kvaliteter. Det er en film som dyrker klichéerne men som dog også tillader sig at træde ved siden af, og ligegyldigt hvad man ellers måtte mene om genren er det spektakulære jo altid underholdende. Forvent ikke at få serveret et tungt indlæg i den fortsatte miljødebat men bliv dog alligevel skræmt ved den ganske velkendte retorik som kendetegner de amerikanske politikeres debat. Dette er ikke en liberal protestfilm som Michael Moore laver dem, men det er en actionfilm med et rebelsk hjerte, og det er ikke så skidt endda, så gå trygt i biffen og bliv skræmt, underholdende er det og, på trods af den sløve afslutning, aldrig kedeligt.

Utrolig flotte scener og lyd. Filmen skal nydes på et stort tv, med tilhørende Surround Sound!

Billede
Widescreen 16:9