Tag en teddybamse, kig den dybt i øjnene og så forestil dig den som en sammenvævning af avanceret nanoteknologi. Jovist, der skal sluges et par store kameler før man kan acceptere præmissen i børnefilmen The Last Mimzy. Men Mimzy er en tøjdyrskanin sendt fra en videnskabsmand i fremtiden med den mission at redde menneskeheden, fundet af to børn i nutiden som efterfølgende får lidt problemer med at overbevise voksengenerationen om deres fund. De voksentilskuere der ser med skal forberede sig på en del kompromisser. Samtidig kan de lige få genopfrisket lidt matematik, fysik og religionsvidenskab, for The Last Mimzy er reelt en tætpakket klynge af eksistentielle temaer.

Det er rigeligt med budskaber i The Last Mimzy som faktisk er betydningsfulde og giver historien noget mere substans end de fleste Disney-produktioner kan bryste med. Vores moderne teknologi-fikserede nutid analyseres med en kritisk tilgang. Det er en genkendelig verden hvor alle personer opsluges af skærme, fra små mobil-telefoner og spillekonsoller til store fladskærme i samtlige værelser. Der er skærme overalt i filmens hverdag, og mens personerne engagerer sig i skærmens overflade, distancerer de sig fra hinanden hvilket forringer deres nærvær og samvær. Tag det ved lære næste gang der tændes for fjernsynet under aftensmaden eller du glemmer dine omgivelser hver gang der kommer en ny sms. The Last Mimzy har en lille godmodig indvendig glød, som er relevant nok men som desværre mister lidt overbevisningskraft på grund af den noget parfumerede og bombastiske fortælling.

Centralt for filmoplevelsen er der praktisk talt ikke benyttet store stjerneskuespillere i The Last Mimzy ? med undtagelse af Michael Clarke Duncan i rollen som statens sikkerhedschef. Med fraværet af stjerner skaber det i højere grad et vakuum for tilskuerens opmærksomhed, som derfor ikke lader sig sløre af kendte ansigter men i stedet hengiver sig til historiens gang. Det er en metode som burde praktiseres noget oftere, for oplevelsen af filmen kan føles mere kvalitativ og berigende når vi ikke får hold i nakken over stjernernes ulidelige ophøjede status.
Nu er The Last Mimzy fundamentalt en børnefilm og må derfor vurderes i forhold til dette, men hér kommer historien meget skævt gennem maskineriet. På den ene side er filmen præget af en naivistisk tone og jammerligt parfumeret underlægningsmusik, men på den anden side er plottet overraskende syret og så abstrakt at det måske kun er unge genier som ikke falder af pinden.

Det hele bliver generelt alt for klæbrigt, og til sidst stopfodres publikum med new age temaer og påtvungne religiøse elementer. Ved filmens udtoning bliver man ligefrem grebet af en frygt for netop have overværet halvanden times propaganda fra Scientology ? og med filmens mikstur af sci-fi, videnskab, religion og eksistensfilosofi vil jeg ikke engang afvise frygtens berettigelse. Det er trods alt en videnskabsmand som skaber fremtidens liv, så det undrer mig at The Last Mimzy ikke har oplevet nogle konfrontationer. Måske er svaret at filmen til trods for en del kvaliteter ikke når over målstregen, og istedet forsvinder den i skyggen af de ufravigelige børnefilm-mastodonter der også rammer biografplakaterne. Mimzy kom, kiggede sig omkring og rejste tilbage til fremtiden uden at efterlade et mindeværdigt spor i vores bevidsthed.

Billede & Lyd:
Widescreen 2.35:1. Dolby Digital 5.1
Tekster: Dansk, svensk, norsk, finsk, islandsk, engelsk.

Upåklagelig billedkvalitet og lyd. Teksterne er placeret inde i billedfeltet.

Ekstramateriale:
Rigeligt med ekstramateriale som er ganske informativt og giver nogle gode forklaringer på de videnskabelige og mytologiske fænomener som historien er inspireret af. Dog er det kun engelsk tekstet, hvilket er underligt taget filmens unge målgruppe i betragtning.

Featurettes:
* The Mandala: Imaginary Palace
* The Looking Glass: Emma and Alce