Meget er allerede sagt og skrevet om dansk films wunderkind Thomas Vinterbergs fald fra stjernerne, så jeg vil ikke tilføje så meget her. Andet end at konstatere at Vinterberg ikke har formået at leve op til de forventninger, der fulgte i kølvandet på publikums-succesen og prisvinderen Festen (1998). De efterfølgende engelsksprogede film (It?s All About Love og Dear Wendy) var visuelt blændende, men den vedkommende historie, der netop var styrken i Festen, glimrede ved sit fravær. Der var derfor (endnu engang) store forventninger til Vinterbergs første danske film i 9 år. Jeg må dog indrømme, at plakaten alene fraholdt mig fra at se filmen i biografen. Den lagde op til en gang lagkage(lav)komik af værste skuffe ? hvilket heldigvis ikke holder helt stik. Det ændrer dog ikke ved det faktum, at det er en fejlvurdering at have markedsført filmen udelukkende som en komedie.

Hvis jeg skal starte med de positive aspekter af filmen, så er det rart at se så mange ukendte filmansigter i stedet for de sædvanlige. Oliver Møller Knauer gør det godt som den stammende Sebastian, og så var det også en positiv overraskelse at se en neddæmpet Thomas Bo Larsen (især med den kiksede plakat in mente). At filmen foregår i en lille provinsby (Faaborg agerer kulisse) er også et friskt pust, og så diskes der op med flotte, bevidst idyllisk-nostalgiske billeder af Sommer Danmark, komplet med gule marker og knaldblå himmel. Desværre trækker den rodede historie en ned, og den forcerede humor nærmest hviner i ører og øjne. Smag og behag, selvfølgelig, men i min optik fungerer det slet ikke.

Og for at det ikke skal være løgn, så er der flere steder i En mand kommer hjem, der nærmest bevidst peger tilbage på Festen: Det store persongalleri, far-søn forholdet, for ikke at tale om den kaotiske middag til slut i filmen. Og desværre fremhæver det kun alt for godt hvor mange klasser under Festen Vinterbergs nye film er. Den savner en klar historie for ikke at tale om de ambitioner og visioner, der prægede hans engelsksprogede film. Om det er et tilfælde, at dogme-kollegerne Lars von Triers og Lone Scherfigs seneste film også har været små mere eller mindre vellykkede komedier skal jeg ikke kunne sige, men helt sikkert er det, at En mand kommer hjem er Thomas Vinterbergs svageste udspil til dato.

Lyd & billedeLyd: Dolby Digital 5.1
Billede: 2.35:1 Widescreen

Intet
Den verdensberømte operasanger, Hans Christian Schmidt (Thomas Bo Larsen), er på vej fra Italien for at aflægge sin fødeby et besøg, og alle er helt oppe at køre i den lille danske provinsby ? ikke mindst hotellets direktør (Morten Grunwald). Og den koleriske udenlandske kok (Shanti Roney), der er blevet fløjet ind til lejligheden, vil gribe denne enestående mulighed for at skabe sit livs ultimative, kunstneriske måltid. En anden af byens børn – køkkendrengen Sebastian (Oliver Møller Knauer) – er sin kæreste (Helene Reingaard Neumann) utro med tjenestepigen Maria (Ronja Mannov Olesen), og da der opstår rygter om en familiær relation mellem operasangeren og Sebastian, er hele den lykkelige hjemkomst pludselig i fare.