Lad det være sagt med det samme: det er meget svært at finde noget positivt at sige om Envy. Det er i det hele taget en gåde, hvorfor Barry Levinson, der har lavet film som Rain Man, Sleepers, Wag the Dog og Bandits, overhovedet har sagt ja til at instruere denne film. At Ben Stiller og Jack Black stiller op til projektet, kan vel egentlig ikke overraske, for har begge medvirket i tåbelige film før, hvor de dog alligevel har formået at brillere bare en smule. Begge herrer er i besiddelse af en fin komisk timing, som ofte frembringer meget sjove situationer på lærredet. Hvad der dog overrasker her er, at ingen af dem er sjove på noget tidspunkt. Det er helt tydeligt, at den helt store synder er manuskriptforfatteren Steve Adams. Puha, for en fæl fuser. At manuskriptet overhovedet blev videreudviklet er uforståeligt. At der i sidste ende kom en film ud af det, er hovedrystende.

Men nu er filmen her altså, direkte på dvd herhjemme, efter at have floppet stort (og fortjent i USA). Filmen skulle faktisk aldrig have været vist i de amerikanske biografer, pga. af meget dårlig respons ved test-screeninger. Den lå således brak i to år, men da Jack Black hittede stort med School of Rock, tog man chancen. Ved sidste års Cannes Festival undskyldte både Jack Black og Dreamworks-bossen Jeffrey Katzenberg for filmen. Jo tak, det manglede også bare.

Åbningscenens dialog mellem Black og Stiller om ahorns-sirup på bukserne er pinlig og meget usjov, og allerede der bliver filmens stil lagt. Man krymper tæer på vegne af skuespillerne, der forsøger at få dialogen til at lyde nogenlunde naturligt. Det siger sig selv, at den nødvendige dynamik mellem de to ikke er til stede, hvilket igen er med til at gøre Envy til en meget lang og næsten uudholdelig oplevelse. Da Christopher Walken træder frem på skærmen, bliver man fyldt med et lille håb om, at han på en eller anden måde kan redde den synkende skude. Men nej. Og det gør endnu mere ondt at være vidne til en så pragtfuld skuespiller spilde sit talent på den måde. Men det er desværre ved at være en tendens hos Walken, der ikke har haft en decideret hovedrolle i en halv menneskealder.

Ikke nok med at vi bliver holdt hen med tumpet og forudsigelig dialog. Plottet er ligeledes tåbeligt og meget usammenhængende. Den stritter i alle retninger, hvoraf de fleste afveje ikke er retfærdiggjort på nogen måde. Det er tydeligt, at filmen gerne vil være provokerende grov á la Vild med Mary, men den lange scene, hvor Tim prøver at skaffe sig af med Nicks hvide hingst, som han kom til at skyde med en flitsbue, er bare trættende.

Det ville være en skam at bruge mere tid på denne film, så lad disse ord blive de sidste: hold jer væk!

I modsætning til filmen er både billede og lyd som det skal være uden at være ud over det sædvanlige.

Lyd
Dolby Digital 5.1: Engelsk, fransk, italiensk, spansk.

Billede
Anamorphic Widescreen 1.85:1

Tja, her er såmænd kun 8 trailere at komme efter, så ligesom filmen skraber det også bunden. Nick (Jack Black) og Tim (Ben Stiller) er bedste venner, naboer og kolleger på sandpapirfabrikken. Hvor Tim er fokuseret og dermed har opnået en forfremmelse, er Nick den evige drømmer, som er fuld af vanvittige ideer, som han er sikker på er millioner værd. Den seneste i rækken er en spray, der kan få hundelorte til at forsvinde. Tim skyder med det samme ideen ned, for hvor skulle lorten dog forsvinde hen? Men Nick vil ikke give op, og han tilbyder endda sin ven at købe halvdelen af projektet, hvilket Tim pænt takker nej til. Men så lykkes det for Nick ? hans VaPooRize spray bliver en kæmpe succes, og millionerne begynder at rulle ind. I stedet for at flytte, bliver Nick boende i det lille parcelhuskvarter, men han udbygger til et grotesk stort palads, udstyret med alt lige fra bowlingbaner, hestestalde og vinmarker til karruseller. Lige ved siden af sidder Tim og er ved at gå ud af sit gode skind. Det hjælper heller ikke på situationen, at Tims kone (Rachel Weisz) bebrejder ham, at han ikke købte sig ind i projektet. Tingene eskalerer, men da det ser allermest sort ud, dukker The J-Man (Christopher Walken) op. Han er en halvskør, fordrukken hippie, der har den perfekte plan til, hvordan Tim kommer sig over sin misundelse.