Vi er nu nået til tredje ombæring i den populære saga om de vilde unge street-racere. Denne gang er det meste af handlingen henlagt Tokyo, hvilket tilsyneladende skal retfærdiggøre dette nye skud på stammen. Hverken Vin Diesel eller Paul Walker er at finde her; i stedet er det den relativt ukendte Lucas Black, der sidder bag rattet. Black har gjort det fremragende som autentisk poor white sydstatsknægt i film som Sling Blade og All the Pretty Horses, men i sin første store helte-rolle har han meget lidt at arbejde med. Vi befinder os ikke overraskende i det samme oktandunstende forstokkede macho-miljø som i de to forrige film. I starten af filmen ræser vores outsider-helt mod skolens football-helt. Og hvad er præmien? Football-spillerens kæreste, selvfølgelig. Så er tonen ligesom slået an.

Den første halvdel af filmen er langt den bedste. Seans møde med den japanske kultur bringer en hvis dynamik til historien, der gør, at man til dels kan se igennem fingre med selve historien, som er mere tyndslidt end et par brugte bildæk. Det bliver desværre alt for tydeligt i filmens anden halvdel, hvor det ene street-race afløses af det næste, så det til sidst er svært at tage alvorligt. Bevares, der er skam gjort meget ud af energien og den rå power i street-race scenerne, men personligt synes jeg, at den hypede drift-stil hurtigt kommer til at ligne en gang overdimensioneret speedway?rundt og rundt og rundt og?

Og så er der som sagt den tynde historie. At kalde persongalleriet for klichefyldt er mildest talt en underdrivelse. Med en enkelt undtagelse er alle japanerne skurke, og af de mange letklædte anonyme babes, der konstant vrider sig op af mændene, er bemærkelsesværdigt få af dem japanere. Det er den smukke Neela selvfølgelig heller ikke. Hun er dog endnu en heltinde, der selvom hun er klog er sammen med en fyr, der på alle måder er et røvhul. Det er godt vores helt kan lave om på det, for det kan hun åbenbart ikke selv klare. Nå, men nu har personkarakteristikken jo aldrig været actionfilmens styrke, og der bliver da også racet så meget, at motorlarmen og det proppede soundtrack overdøver de endimensionelle figurer.

Det siger sig selv, at The Fast and the Furious: Tokyo Drift næsten udelukkende henvender sig til det action- og især oktanhungrende publikum. De vil uden tvivl finde meget at glæde sig over og vil sikkert juble over den lille sløjfe, der bliver bundet i filmens sidste minutter. De kan roligt smide et klaptræ eller to oveni min bedømmelse, men jeg er sikker på, at selv de bilglade vil finde denne 3?er den langt dårligste i serien.

Der er intet at udsætte på hverken billede eller lyd, som fremstår klart og tydeligt

Billede: 16:9 Anamorphic Widescreen 2.35:1

Lyd: Dolby Digital 5.1: Engelsk, ungarsk.

? Et lidt tøvende og ikke videre ophidsende kommentarspor af instruktør Justin Lin
? Featurettes:
Drifting School (8 min.): Viser hvordan
skuespillerne lærte at drifte.
The Big Breakdown: Hans Last Ride (9 min.): Et
interessant kig bagom en af filmens hovedscener:
den store biljagt gennem Tokyos gader.
Tricked Out to Drift (11 min.): Går bagom nogle
af de seje biler, der bliver brugt i filmen.
The Real Drift King (4 min.): Ultrakort portræt af
den virkelige drift-konge, japaneren Keiichi
Tsuchiya, der fik tilnavnet The Drift King i 1984
efter i et løb at have driftet sig igennem alle
banens hjørner.
The Japanese Way (10 min.): Interessant
featurette om instruktør og skuespillernes
kulturchok i Tokyo.
? 11 slettede scener med valgfrit kommentarspor af instruktør Justin Lin (19 min.)
oHer er enkelte potentielt interessante scener, der udbygger personerne, men som blev skåret væk til fordel for filmens pacing
? Cast Cam (4 min.) Et rodet og uinteressant sammenklip fra bag kameraet
? Musikvideo: Don Omar: Conteo Den 18-årige street-racer Sean Boswell (Lucas Black) har flyttet fra sted til sted sammen med sin mor for at flygte fra de mange problemer hans street-racing har ført med sig. Men efter et voldsomt biluheld for meget tager Seans mor konsekvensen og sender ham hele vejen til Tokyo, hvor hans militær-far bor. Selvom Sean bliver forbudt så meget som at kigge på en bil, er han dog snart dybt involveret i den japanske drift-racing, hvor førerne af de toptunede biler suser gennem hårnålesving, tilsidesætter tyngdeloven og oplever det ultimative adrenalinsus med livet som indsats. Og da han forelsker sig i skønheden Neela, som tilhører drift-kongen DK med yakuzi-forbindelser, kommer han hurtigt er han på kollisionskurs med den japanske mafia. Den eneste måde at overleve på er at lære at køre drift racing?