Fra starten af har Flight of the Phoenix faktisk potentiale til at blive en ganske udmærket, om end ikke dybt original film. En prøveboring har ikke givet resultat, så boringen skal lukkes. Firmaet sender et fly for at hente udstyret og mandskabet (inklusiv en mystisk tilkommer) skal flyves hjem. Flyet er overlæsset, og styrter ned under en sandstorm i Gobiørkenen. De har en begrænset mængde mad og vand, og må afgøre om det bedst kan betale sig at vente og se om de bliver reddet, eller om de skal forsøge at reparere flyet, og derved løbe tør for vand hurtigere.

Visuelt er filmen en lækker sag, både hvad effekter og scenerier angår. Nedstyrtningsscenen midt i en kæmpe sandstorm er mere end almindeligt effektiv ? det faktisk ganske skræmmende at se et lille fly blive kastet rundt af elementernes rasen. Ørkenoptagelserne er ligeledes imponerende. Man kan kun frydes over kameramandens visuelle færdigheder. Den stemning man får gennem billederne er absolut som den skal være.

Men så er der alle filmens problemer. Skuespillet når, et par stjerner til trods, sjældent ud over det anstrengt uelegante. Dette kunne man se bort fra, hvis bare filmen som sådan var gennemført, og leverede en pletfri gang spænding og action. Men der er bare alt for mange irritationsmomenter, som ødelægger billedet. Hvorfor er det at når lynet slår ned, at det eneste der bliver ødelagt er radioantennen, det eneste der kunne have reddet dem? Det ville have været mere overbevisende hvis den var blevet ødelagt under styrtet. Hvorfor er det at de slemme smuglere venter med at angribe dem til de er parat til at lette, i stedet for bare at henrette dem midt om natten? Hvordan kan det være at når en sandstorm begraver deres fly, at det ikke tager mere end højst et par dage at grave det ud igen? Endda uden det vand der også må være begravet. Og sådan kan man fortsætte.

Jo, filmen er da ganske underholdende, men der er bare alt for meget galt med den ? den bliver til en rodet omgang se?og?glem. Hvilket er synd, når den nu engang kunne have været lavet meget mere elegant.

Billedet i denne udgivelse er, de flotte optagelser til trods, ikke helt optimalt. Der er relativt tydelige spor af edge enhancement, uden at man dog er direkte generet af det. Lyden er en tak bedre, og udnytter faktisk mediet godt. Det er da også lyden der hiver bedømmelsen op over gennemsnittet.

Billede: Anamorphic Widescreen 2.35:1

Ekstramaterialet er desværre en lettere rodet omgang. Kommentatorsporet bliver lidt en sludder for en sladder, men giver dog nogen indsigt i tankerne bag filmen. Der er også 4 extended scenes, hvor man specielt med den forlængede udgave af slutscenen, kun kan glæde sig over at det er den skrabede version der blev valgt. Derudover finder man to uinteressante slettede scener og The Phoenix Diaries. Sidstnævnte er en meget langtrukken bag?om dokumentar, der følger optagelserne. Det mest imponerende ved den, er at den viser nogle meget negative sider ved instruktøren.

Man sidder desværre tilbage med en lidt tom fornemmelse oven på ekstramaterialet, men hvis man er fan af filmen, kan man sandsynligvis få noget ud af det. Et fly styrter ned i ørkenen i Mongoliet og de overlevne øjner ikke mange chancer for at blive reddet. Den stegende hede, mangel på mad og drikke samt et angreb fra ørkensmuglere efterlader dem kun med en eneste chance for overlevelse: At genopbygge det nedstyrtede fly og selv flyve væk fra ørkenen.