Der kommer hele tiden nye teenagekomedier ud i en lind strøm, men kvaliteten af dem er ikke altid lige stabil. The Girl Next Door hører til blandt de mere vellykkede, men den lider under et svagt manuskript, der bliver fanget af flere af de klicheer, der ofte kendetegner denne type film.

Det er således ikke en film, der på nogen måde kan betegnes som nyskabende. Faktisk er dens plot ret så forudsigeligt, og flere scener virker også noget fortænkte, men filmen rummer samtidig også så tilpas mange komiske momenter, at man overordnet bliver ganske godt underholdt. Omvendt så sidder man også med følelsen af, at en skarpere skåret historie ville kunne havde givet et langt bedre resultat. I særdeleshed ville det havde pyntet med et par overraskende twist på historien, så man ikke hele vejen kunne forudse, hvad der ville ske i næste scene.

Det er ikke nogen uforglemmelig skuespilpræstation, som Elisha Cuthbert leverer, men manuskriptet kræver faktisk heller ikke så meget andet af hende, end at hun ser godt ud, og det krav har hun ikke de store problem med at leve op til. Fundamentalt så lider hendes rolle under det problem, at hun på en gang både skal være den søde forstående nabopige og samtidigt den kolde og kyniske pornostjerne. Gennem hele filmen veksler rollen mellem de to yderpunkter alt efter hvad, der passer til den enkelte scene, hvilket selvsagt underminerer enhver mulighed for en troværdig præstation fra hende.

Det eneste punkt, hvor filmen rent faktisk skiller sig ud fra andre teenagekomedier, er i valget af musikken. Der er således ikke kun tidens populære pophits, der er brugt som underlægningsmusik, men derimod klassikere af navne som Queen, Lynyrd Skynyrd, The Who og Thunderclap Newman. Musikvalget fungerer overraskende godt, og i enkelte sekvenser føler man sig næsten hensat til en film af Cameron Crowe.

Samlet set så kan det dog ikke slette indtrykket af, at filmen virker som en noget kalkuleret version af en teenagefantasi. Fans af denne type komedier vil uden tvivl føle sig glimrende underholdt af The Girl Next Door, men filmen er hurtigt glemt, og føjer ikke noget nyt til en genre, der efterhånden godt kunne trænge til et frisk pust.

Bortset fra at billedet forekommer en smule mørkt, så er det svært sætte en finger på kvaliteten af det. Til gengæld er lyden noget af en skuffelse, og der var faktisk ikke noget tidspunkt undervejs i filmen, hvor man kunne høre nogen form for aktivitet i baghøjtalerne. Men skruer man godt op for filmens fornøjelige soundtrack, så glemmer man hurtigt savnet af surround sound.

Lydformat: Dolby Digital 5.1

Billedformat: Anamorphic Widescreen 2.35:1

Der følger en ret omfattende mængde ekstramateriale med DVDen, men særligt interessant er det ikke.