Har man set teenagekomedien Roadtrip, har man også set Going the Distance. Nej, lad mig stramme den påstand yderligere: Har man set en hvilken som helst teenagekomedie i sit liv, har man også set Going the Distance. Vi har kort sagt gang i endnu et kapitel af en tilsyneladende uendelig soapføljeton, hvor hvert afsnit byder på de samme platte onelinere, de obligatoriske bare bryster og panisk pinlige episoder. Tilføj dertil de sædvanlige horrible skuespilspræstationer, inklusive to typiske gæsteroller, henholdsvis en afdanket seriestjerne – i dette tilfælde Jason Brandon Priestly – og en ung popsangfugl, Avril Lavigne. Så har man Going the Distance.

Filmen nåede gudskelov aldrig biograferne herhjemme, så man kan selv tænke sig til, hvor lavt niveauet må være, når den ikke kunne leve op til det hav af hæslige teenagekomedier, der jævnligt skyller ind over biografsalene. Filmen er canadisk og gennemhuller myten om, at de unge canadiere har lidt mere mellem ørene end amerikanerne.

Er der da slet ingen lyspunkter? Egentlig ikke. Plottet er tåbeligt og usammenhængende, og de komiske indslag er købt på ophørsudsalg. De tre venner i hovedrollerne er triste og farveløse, hvorimod bipersonerne er malet med den overkarikerede pensel. Der er altså intet nyt under solen, og Going the Distance går absolut ingen vegne.

Teknisk set er filmen heller ikke nogen succes. Der hviler en kedelig tv-aura over billederne, og lyden er dårligt mixet, når den da ikke afbrydes af den ulidelige rockmusik, der konstant klaskes på. Et typisk discountprodukt.

Ekstramaterialet er hurtigt beskrevet. Der er nemlig intet. Det er man faktisk temmelig taknemmelig over, når man først har kæmpet sig igennem filmen. Nick er netop blevet færdig med skolen, men han har allerede udtænkt en plan: bryllup, en succesrig karriere og et helt andet liv end det, han har levet med sine hippieforældre. Men da hans pige forlader ham til fordel for en oversexet musikproducent i Toronto, falder planerne til jorden. Nick giver dog ikke op, men beslutter sig for at rejse efter og fri til hende. Han tager sine to venner med på turen, som viser sig at gå anderledes end forventet.