Det er ikke let at være usynlig. I H.G. Wells kort-roman The Invisible Man (1897) lykkes det videnskabsmanden Griffin at blive usynlig men med den uheldige bivirkning, at han bliver mere og mere ustabil og til sidst sindssyg. Og det er tilsyneladende heller ikke let at være usynlig mand i nyere film, da ikke hvis filmen skal være succesfuld. I 1992 floppede John Carpenters action-komedie Memoirs of an Invisible Man, hvor Chevy Chase var den usynlige. I 2000 prøvede Hollywood så igen, denne gang med Paul Verhoevens dengang imponerende special-effects thriller Hollow Man, hvor Kevin Bacon bliver både usynlig og sindssyg. Filmen floppede også, så det virker ikke ligefrem logisk, at Hollow Man 2 nu ligger klar. Filmen er lavet direkte til DVD, og ingen af skuespillerne fra den første film er med. Alene det bør selvfølgelig få alarmklokkerne til at ringe.

Helt skidt er det dog heller ikke. Der er blot tale om en regulær B-film, på både godt og ondt. Filmen lægger effektivt ud med en spændende scene, der ender blodigt og voldeligt. Så ved vi ligesom, hvad vores usynlige skurk er i stand til. I det hele taget holder spændingskurven den første halve times tid. Derfra står den på konspirationsteori, stort militærapparat og jagt gennem Seattles gader, og man mærker, at manuskriptet bærer præg af samlebåndsarbejde.

Skuespillerne er, som det hører en B-film til, stort set ukendte, og deres præstation er generelt set ikke videre imponerende. Både Peter Facinelli og Laura Regan er for anonyme og mangler reel karisma. Men indenfor filmens præmisser fungerer de vel egentligt som de skal. Hollow Man 2 kan dog byde på en regulær stjerne?om end en falmet en af slagsen?nemlig Christian Slater, som man af gode grunde kun ser i sammenlagt 5 minutter af filmen. Resten af tiden må vi nøjes med hans stemme.

Som det hører denne type film til, er der både special effects, som er udmærkede uden at være banebrydende, men også masser af scener, hvor kameraet indtager den usynlige mands point of view og sniger sig rundt bag de intetanende. Er man ikke til genren, vil man nok bare ryste på hovedet, men har man et svagt punkt for invisible man-film, kan Hollow Man 2 anbefales, om end med visse forbehold. Vent til en regnvejrssøndag, hvor der ikke er andet at se.

Selvom det er en DVD-produktion, er både billede og lyd ganske udmærket.

Billede: 16:9 Anamorphic Widescreen 2.35:1

Lyd: Dolby Digital 5.1: Engelsk, polsk, tjekkisk, ungarsk.

Her er tale om en særdeles skrabet omgang, der bærer præg af, at filmen er lavet direkte til DVD:

? Featurette: Inside Hollow Man 2 (19 min.): En interessant making-of, der når godt rundt om de forskellige stadier af produktionen.
? Featurette: Visual Effects (8 min.): En lidt kedelig gennemgang af nogle af visual effects-scenerne, fra ide til udførelse.
? Storyboard comparison (4 min.): Instruktør Claudio Faeh kommenterer på åbningsscenens storyboard, alt imens vi ser tegningerne og det færdige resultat i hver sit billede.
? Storyboard galleri: Her kan man bladre igennem storyboardets tegninger, hvis man synes det er spændende. Som led i et tophemmeligt militært forsøg, der skulle skabe den perfekte dræbermaskine, blev Michael Griffin (Christian Slater) gjort usynlig. Men resultatet af usynlighedsserumet har gjort ham sindssyg, samtidig med at det fremkalder en langsom, pinefuld død. Forskningsbiologen Maggie Dalton (Laura Regan) er den eneste, der kan holde ham i live, men da regeringen bruger hende som lokkemad for at lokke Griffin i en fælde, er den eneste, der kan hjælpe hende Frank Turner (Peter Facinelli), en detektiv fra drabsafdelingen i Seattle. De to er snart på flugt både fra Griffin, der bliver mere og mere farlig og ude af kontrol, men også fra militæret, der vil gøre alt for at holde deres mislykkede forsøg hemmeligt.