Det er et imponerede cast af stjerner, der alle tidligere har prøvet kræfter med Shakespeare, som instruktør Michael Radford har samlet til filmatiseringen af den evigt kontroversielle Købmanden i Venedig. Al Pacino har tidligere selv instrueret Shakespeare?filmen Looking for Richard, Joseph Fiennes spillede rollen som Shakespeare i Oscarvinderen Shakespeare in Love og Jeremy Irons har talrige gange optrådt som en del af The Royal Shakespeare Company.

Det er disse tre fremragende skuespillere, der danner rygraden i Købmanden i Venedig, og de har en stor del af æren for den hovedsageligt vellykkede filmatisering. De både berømte og berygtede Shakespeare?replikker virker forbavsende naturlige, og filmen kommer aldrig til at virke som stillestående teater. Scenerne optaget i Venedig er billedskønne, og brugen af håndholdt kamera er med til at føje både dynamik og realisme til filmen.

Det er imidlertid selve historien, der er det centrale i filmen, og selv 400 år efter Shakespeare skrev den, så virker Købmanden i Venedig stadig skræmmende aktuel. Shylock er hele livet blevet trådt på og hånet af de kristne indbyggere i Venedig, og da det forfaldende gældsbrev endelig giver ham en mulighed for at få hævn, så er han umuligt at tale til fornuft. Al Pacino leverer i filmen så kraftfuldt, som kun han kan gøre det, en monolog, hvor han taler om forskellene (eller rettere manglen på forskelle) mellem jøder og kristne, og den tale kunne sagtens overføres til de aktuelle integrationsproblemer rundt om i Europa.

Det er imidlertid ikke harmonisk sameksistens som Shakespeare med Købmanden i Venedig prædiker, for med jøden Shylocks hårdnakkede nægtelse af tilgivelse, så virker de kristnes had helt anderledes retfærdiggjort, end da de uberettiget hånede Shylock. Der er klare strømninger af antisemitisme i historien, og man må give instruktør Michael Radford, at det er modigt gjort af ham, at han ikke har søgt at udglatte de kontroversielle passager. Personligt er jeg ikke begejstret for, hvorledes han fra et moralsk synspunkt har administreret historien, men jeg må give ham, at han på fornemmeste vis har formået at gøre et 400 år gammelt teaterstykke aktuelt igen, og det er i sig selv en bedrift.

Det er gul?brune farvetoner, der dominerer billederne i Købmanden i Venedig. Flere scener virker ? hvilket farvevalget sikkert har sin del af æren for ? ret mudrede, og man savner en større detaljegrad. Lydsporet er dejligt fyldigt, og Jocelyn Pooks musik fylder smukt lydbilledet.

Lydformat: Dolby Digital 5.1: Engelsk

Billedformat: 2.35:1 Anamorphic Widescreen

Med filmen følger det interessante program, Shakespeare Through the Lens, der går bag om optagelserne på filmen. Det er tydeligt, at de interviewede skuespillere alle har været optaget af udfordring at skulle medvirke i en filmatisering af et Shakespeare stykke. Al Pacino fortæller, at han tidligere har takket nej til rollen som Shylock, grundet stykkets antisemitiske tendenser, men at instruktør Michael Radford fik han overbevist om, at han havde fundet en fornuftig tilgang til historien.

Udover programmet forefindes diverse trailers, biografier over de medvirkende og en PDF?fil med produktionsnoter, som kun kan læses, hvis man smider DVD?en I en computer. Alt i alt et glimrende, men desværre ret spartansk, ekstramateriale. Vi befinder os i Venedig i 1600?tallet. Jøderne er undertrykt, og lever i ghettoer, og må bære en rød hat som tegn på deres tro, hvis de forlader deres egne kvarterer. Jøden Shylock (Al Pacino) bor her sammen med sin smukke datter Jessica (Zuleikha Robinson), og ernærer sig som pengeudlåner. Antonio (Jeremy Irons) er kristen og afskyr jøder, men beder alligevel Shylock om et lån. Grunden er, at hans bedste ven Bassanio (Ralph Fiennes) har hørt rygter om en smuk kvinde, Portia (Lynn Collins), der i sin afdødes far slot venter på sin kommende ægtemand, og Bassanio behøver penge for at kunne drage af sted til hende. Derfor indgår Antonio en låneaftale med Shylock, der indebærer, at hvis han ikke betaler pengene tilbage inden tre måneder, så må Shylock skære et pund flæsk ud af Antonios krop. Antonio forventer, at hans handelsskibe vil vende hjem i tide, så han kan betale pengene tilbage til Shylock, men da de alle forliser, så kræver Shylock sin ret, et pund flæsk.

Stjerner
Bruger (0 Stemmer) {{ reviewsOverall }} / 6
Hvad folk siger... Login for at anmelde