Det er svært at være 11 år, der er så meget, som man ikke forstår. Der findes vist ikke en engelsk version af Krumme-sangen, men hvis der gjorde, så var det uden tvivl den, som New Yorker-drengen Gabe ville gå rundt og synge for sig selv. Efter i mange år at have frygtet at få ?pigelus?, så har han ? til sin egen store overraskelse ? pludseligt fået følelser for sin tidligere klassekammerat, Rosemary.

Historien i Little Manhattan er ganske simpel, da det er Gabes tanker og følelser for Rosemary, der er i centrum. For at formidle dem så bliver hele filmen undervejs kommenteret af Gabe. Man kunne frygte, at dette ville betyde en stiv og gammelklog film, men det er ingenlunde tilfældet. Den unge Gabes kommentarer og overvejelser er lige så sjove og spontane, som man kunne forvente af en 11 årig, og danner en fin ramme for filmens fortælling.

Josh Hutcherson er glimrende i rollen som Gabe, og har også allerede – sin unge alder til trods – opbygget et imponerende CV, der bl.a. tæller film som American Splendor, Kicking & Screaming og adskillige tv-serier. Hans udkårne, Rosemary, bliver hans makker til karate-træning, og sammen drager de på eventyr rundt i New York. Den solbeskinnede metropol spiller sin helt egen rolle for filmen, og scenerne optaget i Central Park er næsten et helt lille eventyr i sig selv.

På forhånd havde jeg kun begrænsede forhåbninger til, hvad den debuterende instruktør Mark Levin kunne få ud af historien om en forelsket 11 årig dreng, men Little Manhattan gjorde afgjort mine bange anelser til skamme. Bortset fra en lidt malplaceret parodi på The Matrix, så er filmen glimrende underholdning, som kan ses af hele familien.

Der er en smule støj i de mørkere scener, men ellers er der intet at udsætte på billedkvaliteten. Filmen er hovedsageligt dialogdrevet, så man skal ikke forvente den store surround oplevelse, selvom der sågar er mulighed for at vælge lyd i DTS-format.

Lydformat: DTS, Dolby Digital 5.1: Engelsk

Billedformat: 2:35:1 Anamorphic Widescreen

Der er på DVD?en følgende ekstramateriale:

? Kommentarer af instruktør Mark Levin og Jennifer Flackett: Det er lidt ?overkill? at have et kommentarspor til en lille familiefilm, men bortset fra det så fortæller Levin og Flackett en samling ganske underholdende anekdoter fra optagelserne.

? Helmet Interview (3 min.): Mark Levin var så bekymret for, om det kunne give problemer at have en film med en dreng på løbehjul uden hjelm på, så han optog ekstra scener med hjelm, han kunne bruge i stedet, hvis der blev problemer!

? Slettede scener med kommentarer (5 min.): Nogle korte scener uden den store interesse.

? Sheep Meadow Segment (4 min.): Et kig på hvordan en scene med en flok får i Central Park blev til.

? From Scout to Screen (6 min.): En lille samling klips fra optagelserne.

? Theatrical trailer

Selvom der er tale om en familiefilm, så er der desværre ingen danske undertekster til ekstramaterialet, der i øvrigt er af et ret beskedent omfang. Gabe (Josh Hutcherson) og Rosemary (Charlie Ray) har kendt hinanden og været venner siden de var helt små, men nu er de blevet 11. Da de en dag står over for hinanden i en karatelektion, ser de pludselig hinanden i et helt andet lyst. Pludselig kan Gabe næsten ikke få vejret og i tiden, der følger, får han hjertebanken, bare han tænker på hende. Hun har det på samme måde, og sammen tilbringer de en fantastisk sommer, hvor fra uskyldens sidste trappetrin udforsker den første, magiske og altoverskyggende kærlighed.