Michael Clayton kommer på DVD ovenpå en Oscar-uddeling, hvor den var nomineret i hele 7 af de tunge kategorier og løb med bedste kvindelige birolle til Tilda Swinton. Og det er skam ganske fortjent. Det er nemlig en af den type film, som amerikanerne er verdensmestre i at lave, når de virkelig tager sig sammen: en velspillet, flot og intelligent thriller, der endda tillader sig at have noget så gammeldags som moral og anstændighed på hjerte. Endnu engang er George Clooney og Steven Soderbergh at finde som executive producere, så allerede der ved man, at man er i sikre hænder. Instruktøren er debutant, men hans tidligere skrivearbejde på bl.a. Bourne-trilogien fornægter sig ikke. Michael Clayton er dog en noget mere neddæmpet affære, selvom den også beskæftiger sig med særdeles lyssky forretningsmetoder, nærmere betegnet alt det, der foregår i smug i store, velansete advokatfirmaer. Det er altså en meget amerikansk historie, der fortælles, og det med et kritisk blik.

Det første, der slår en ved filmen er, hvor godt håndværk det er. Der er simpelthen ikke noget at udsætte på billederne, skuespillet, tempoet ? det hele styres med sikker hånd, og det er en udsøgt fornøjelse at se på. Dog bliver filmen hurtig lige lovlig indviklet, og det er med at holde styr på de mange navne og ansigter, der bliver introduceret. I sidste ende viser det sig, at filmen er mere forvirrende end nødvendig er, men det skyldes måske, at man prøver at skjule, at Michael Clayton i virkeligheden er en ret simpel historie om en mand, der prøver at rette op på sit liv og sin personlige integritet. Når det er sagt, så er det på mange måder en beundringsværdig film, der tillader sig at tage sig god tid til at opbygge sine karakterer, så de kommer til at fremstå både komplekse og troværdige.

Som genrefilm er der stort set intet at udsætte på Michael Clayton. Den hører så absolut til i den høje ende af skalaen sammen med beslægtede intelligente advokat-thrillere film som Class Action (1991), A Civil Action (1998) og Erin Brokovich (2000). Men modsat disse film, der fokuserede meget på de konkrete procedurer omkring en retssag, så er Michael Clayton mere interesseret i sin hovedpersons liv og udvikling. Så den fungerer mindst ligeså godt som dannelseshistorie. At vi så samtidig får en ubehagelig indsigt i de amoralske og uetiske valg, der er en del af hverdagen for advokatfirmaer, når klienten er stor og pengestærk nok, er blot med til at gøre filmen endnu mere relevant. Som sådan kan man også trække et svagt spor til film som The Constant Gardener. Michael Clayton er og bliver dog sin egen: en flot, yderst velspillet og spændende film, som bør gøre stor glæde hos et bredt voksent publikum.

Lyd: 2.40:1, 16:9 anamorphic widescreen
Dolby Digital 5.1

? Et både informativt og interessant kommentarspor med instruktør Tony Gilroy og klipper John Gilroy
? 3 slettede scener med valgfrie kommentarer (6 min)
Michael Clayton (George Clooney) er en in-house ?fixer? hos Kenner, Bach & Ledeen – et af de største advokatfirmaer i New York. Med en fortid som offentlig anklager har Clayton uden problemer klaret firmaets mere beskidte sager lige fra kompromitterende historier i dagspressen til korrupte politikere. Men Clayton er udbrændt og træt af jobbet. En skilsmisse, et fejlslagent forretningseventyr og stigende gæld betyder imidlertid, at Clayton er bundet til firmaet.

Karen Crowders (Tilda Swinton) karriere tegner derimod lys. Som nyudnævnt direktør hos U/North, der fremstiller kemiske landbrugsprodukter, er hun ved hjælp af Kenner, Bach & Ledeens mest geniale advokat, Arthur Edens (Tom Wilkinson), ved at indgå et særdeles fordelagtigt forlig i en sag, som ellers kunne have ødelagt hendes firma og fremtid.

Men sagen tager en brat udvikling, da et skadeligt dokument dukker op. Edens får moralske skrupler og forsøger efterfølgende at sabotere sagen ved at lække de følsomme oplysninger. I al hast bliver Clayton tilkaldt for at redde situationen. Med Edens står han foran den største udfordring i sin karriere ? og i sit liv!