Det er gået stærkt for Jamie Foxx det seneste års tid. Fra at være regnet for en noget middelmådig skuespiller til ved dette års Golden Globe Show at være nomineret for både hans rolle i Collateral, hans portræt af Ray Charles i Ray og endelig for den her anmeldte film, Redemption: The Stan Tookie Williams Story. Filmen er baseret på den sande historie om Stanley Tookie Williams, der efter at være blevet dødsdømt for mord siden hen blev nomineret til to Nobel priser. Det er en fantastisk historie, og det er på mange måder den og Foxx?s præstation, der bærer filmen. Faktisk ville man næppe kunne have taget filmen seriøst, hvis handlingen havde været rent fiktion.

Filmen blev egentligt produceret direkte til TV, men det skal til dens ros siges, at det mærker man ikke på noget tidspunkt. Instruktør Vondie Curtis Halls forrige projekt var Glitter med Mariah Carey, og på det sammenligningsgrundlag så har han taget et syv mile skridt i den rigtige retning. Filmen minder på flere måder om The Hurricane, men den rummer ikke helt de samme dramatiske kvaliteter. Tookies transformation fra bandeleder til en fredens mand er ikke så klart fortalt, og filmens flashbacks virker nogle gange ret forstyrrende for historien. Værst er imidlertid en scene, hvor en gruppe bandemedlemmer ser en videooptagelse med Tookie, og bliver ?omvendt?. Det er i den grad ufrivilligt komisk, men det hænger måske delvist sammen med, at man som dansker ikke har helt det samme forhold til den amerikanske bande-kultur.

Selvom der er flere mindre heldige scener i filmen, så er det de stærke øjeblikke, der bliver stående. Foxx?s afdæmpede præstation som Tookie er imponerende, og filmen kommer med en række gode pointer om fordomme, tilgivelse og forståelse, der i sig selv gør den seværdig.

Filmen er i 1.78:1 format, hvilket hænger sammen med, at den er produceret til TV. Transferet har en god farvegengivelse, om end en del af filmen består af ret gullige billeder. Flashbackene er derimod ikke i særlig god kvalitet, men det er formodentligt gjort for at understrege, at man befinder sig i datiden. Lyden kommer både i et DTS 5.1, Dolby Digital 5.1 og 2.1 mix. Det er ikke nogen actionfilm med de store lydeffekter, men særligt DTS lydsporet har der en god dybe og imponerende mange detaljer.

Der er desværre ikke ret meget ekstramateriale inkluderet, og vi er både blevet snydt for det kommentarspor og interview med den virkelige Stanley Tookie Williams, som den amerikanske udgave indeholdte. Faktisk byder DVD?en kun på en lang række trailers og featuren ?Video Profiles?, der giver nogle korte portrætter af, hvordan bander har påvirket livet for en række amerikanere. Det er både et interessant og relevant indslag for filmen, men det er ikke meget, når man tænker på, hvad andre udgivelser inkluderer.

Konklusion
Det er måske næsten at overvurdere Redemption at give den fire stjerner, men om ikke andet så har den fortjent den sidste for sit sympatiske budskab. Den tekniske side er ganske flot, men ekstramaterialet lader desværre en del tilbage at ønske. Barbara Becnel (Lynn Whitfield) er forfatter, og hun har bestemt sig for at skrive en bog om den berygtede gadebande Crips. Derfor ønsker hun at komme til at tale med bandens stifter, Tookie (Jamie Foxx), der sidder på dødsgangen i San Quentin dømt for mord på fire mennesker. Da hun efter flere forgæves forsøg endelig får lov at møde ham, går det via deres samtaler op for hende, at han ikke er det monster, som han er gjort til. Tværtom er han en intelligent mand, der bitter har fortrudt hans fortid, og gerne vil arbejde for, at andre ikke følger i hans fodspor. Barbara opgiver derfor planerne om sin egen bog, og begynder i stedet at hjælpe Tookie med at skrive en serie børnebøger, der skal advare børn mod farerne ved bandekriminalitet. Bøgerne bliver en stor succes, og Tookie opnår at blive nomineret til både Nobels Freds- og Litteraturpris.