Efter at Species var gået hen og blevet et overraskende stort hit, så lå det ligesom i luften, at der ville komme en efterfølger. Slutningen på 1?eren lagde også ret kraftigt op hertil, men af en eller anden grund, så valgte man totalt at ignorere denne, og bryggede i stedet en historie sammen om en astronaut, der kommer tilbage til jorden smittet med alien?DNA. Sil døde som bekendt i slutningen af 1?eren, men da barmfagre Natasha Henstridge i høj grad var seriens trækplaster, så opfandt man i bedste Terminator?stil desuden en klon af Sil, Eve, så hun kunne sendes på jagt igen.

Dybest set var 1?eren bare en b?film med stjernebesætning og dyre special effects. Om end rollelisten i 2?eren var en smule mindre imponerende, så kunne man sådan set sige det samme om den. Men hvor den første var underholdende, så er der absolut ikke noget underholdende ved 2?eren. Dertil er historien simpelthen for stupid. F.eks. holdes Eve i laboratoriet afskåret fra mandlig kontakt, men hun får lov og sidde og se fjernsyn det meste af tiden. Mykelti Williamsons figur var passager på rumrejsen, men har ellers intet at gøre med jagten på de undslupne aliens. Alligevel render han gennem hele filmen med rundt som en form for mislykket ?comic relief?. Oveni kommer så nogle af filmhistoriens mest håbløse replikker, der med stor sikkerhed slår den sidste gnist af troværdighed ihjel.

Det var vel egentligt hensigten, at Justin Lazards karakter skulle være et ondt monster?alien fra det ydre rum, men han går det meste af tiden rundt med et små fjoget grin, og er i øvrigt meget svær at tage alvorlig. Dertil kommer, at flere af de scener i starten af filmen, hvor han er på jagt efter en moder til sit afkom, mest af alt minder om scener fra en halvdårlig soft?porno film.

Filmen er væsentligt mere blodig end 1?eren, men den er til gengæld ikke særligt godt lavet. Hvor den første primært var lavet med mekaniske dukker, så er det en omgang til tider pinligt dårlig CGI, der er brugt til at skabe filmens special effects. Det er lavet mange forfærdelige 2?ere i Hollywood gennem tiderne, men på min personlige hitliste, så er der ikke mange, der stikker Species 2. Kan kun anbefales til folk med en sær fetich for fatalt mislykkede b?film.

Den eneste positive oplevelse på denne DVD er sådan set billedet, der har en rigtig fin farvedybde og detaljegrad. Dolby Digital 5.1?lydsporet har desuden en rimelig god brug af surround sound.

Lydformat: Dolby Digital 5.1 Engelsk

Billedeformat: Anamorphic Widescreen 1.85:1