Det er faktisk næsten 10 år siden, at Natasha Henstridge debuterede i rollen som det supersexede rumvæsen, Sil, men filmen har langtfra passeret sidste salgsdato, og er stadig et underholdende bekendtskab, der sagtens kan konkurrere med mange af de superhelte?film, vi i øjeblikket bliver spist af med.

Der er nok enkelte af filmens special effects, der i dag seer en smule forældede ud, men eftersom filmen primært er lavet med mekaniske dukker frem for computergrafik, så mærker man ikke nogen markant forskel. Man havde i øvrigt også fået ingen ringere end H.R. Giger, der stod bag designet på Alien?filmene, til at tegne Sil, hvilket man også ret tydeligt kunne se på hendes udformning.

Filmens manuskript havde sine huller og ufrivilligt komiske replikker. Således var f.eks. Forest Whitakers replik something bad happened here da gruppen på jagt efter Sil trådte ind i den blodige togvogn, hvor hun var blevet udklækket mildt sagt overflødig. Omvendt så forhindrede mængden af mere eller mindre umotiverede nøgenscener med Natasha Henstridge, at man aldrig fik tænkt så meget over plottet, at man nåede at blive irriteret over de mangler, det havde.

Det ville være en overdrivelse at påstå, at Species havde sine styrker i skuespillet. Natasha Henstridge håndterede sådan sin debut udmærket, men det var heller ikke en rolle, der stillede de store krav til hende. Uden at havde sagt for meget, så havde hendes udsende nok også en stor del af æren for, at hun fik rollen, men i den forstand så kunne producenterne næppe heller havde gjort et bedre valg. Selvom filmen havde en ret imponerende rolleliste med rutinerede kræfter som Ben Kingsley og Michael Madsen, så var det sådan set kun Alfred Molina, som den usikre og klodsede biolog, der skilte sig positiv ud, og hans rolle var ikke specielt stor.

På den anden side, så var det heller aldrig meningen, at Species skulle være nogen ny King Lear, men bare god popcorns underholdning, og som sådan fungerede filmen glimrende. 90?ernes udgave af Alien var det langt fra, men en velproduceret b?film med kendte navne i de fleste roller og mere kan man vel sådant set heller ikke forlange i den genre.

Billedet er måske knapt så detaljeret som nyere udgivelser og farverne i enkelte scener en smule matte, men ellers er der ikke noget, der minder en om, at filmen er 10 år gammel. Lyden er til gengæld glimrende, og der er liv i alle højtalerne i filmens actionsekvenser.

Lydformat: Dolby Digital 5.1 Engelsk

Billedeformat: Anamorphic Widescreen 1.85:1

Der er på DVD?en kun inkluderet traileren til filmen, James Bond og Species II, og det er selvsagt ikke særligt tilfredsstillende.
Via et signal fra rummet modtager et hold forskere en ny genetisk DNA?kode. Den bruger de til at klone et menneskeæg, og derved skaber de det smukke alien?menneske hybrid, Sil (Natasha Henstridge). Umiddelbart ser hun menneskelig ud, men under overfladen gemmer der sig et superintelligent rovdyr.

Da hun undslipper fra et top sikret laboratorium, sendes et hold bestående af professor Xavier Fitch (Ben Kingsley), en professionel hitman, en biolog og en antropolog af sted for at eliminere hende. Hendes spor leder dem til Los Angeles, hvor de opdager, at hendes plan er at parre sig og derved starte en helt ny race, der i sidste ende kan udrydde menneskeheden.