Efter succeserne med Monster?s Ball og Finding Neverland har instruktør Marc Forster åbenbart følt behov for nye udfordringer. Han har i hvert fald foretaget sig endnu et markant genreskift og kastet sig over den overnaturlige thriller. Resultatet, Stay, er blevet en underlig størrelse, som det kan være svært at finde hoved eller hale i.

Filmen udspiller sig i et futuristisk New York, men hvorvidt vi rent faktisk befinder os i fremtiden, bliver aldrig klart. Til gengæld flytter handlingen sig i talrige flashbacks tilbage i tiden, og man har aldrig helt styr på, hvor personerne befinder sig. De tre altdominerende hovedroller spilles af rutinerede kræfter i form af Ewan McGgregor, Naomi Watts og Ryan Gosling. De tre gør det sådan set fint, men filmens skæve stil og konstante spring i tid gør, at man aldrig kommer ind under huden på dem.

Der er tydeligvis ofret mange kræfter på filmens billedkompositioner, hvor spejlreflekser, skæve kameravinkler og speciel effects taler et (alt for) dominerende sprog. Symbolik som f.eks. spejlbilleder og splittet personlighed bliver brugt op til flere gange, men den overordnede historie mangler en tyngde, der gør, at man rigtigt kan tage den alvorligt.

Stemningen i filmen er tung og seriøs, og man savner unægtelig et par ironiske kommentarer til at live historien lidt op. Stay ender som en deprimerende og forvirrende oplevelse, som end ikke tre gode præstationer af hovedrolleindehaverne kan redde.

Den tekniske side af filmen er upåklagelig. Farverne er kolde, men klare, om end der enkelte steder kan anes en smule grums i billedet. DTS-lydsporet er glimrende og rummer en god dynamik og et detaljeret lydunivers.

Lydformat: DTS, Dolby Digital 5.1: Engelsk

Ekstramaterialet består af kommentarer til udvalgte scener af instruktør Marc Forster, Matt Chesse, Kevin Todd, Ryan Gosling, Huang og Roberto Schaefer. Frem for et kommentarspor til hele filmen, så er det et fint alternativ, at man kan få de involveredes syn på nøglescener i filmen. Der er to separate kommentarspor til scener, men ingen af dem formår at forklare (eller forsvare) den påtagede symbolik, som filmen baserer sin historie på. Derudover er der programmet Deparding Visions, hvor en gruppe amerikaner i en slags selvhjælpsgruppe fortæller om deres egne nærdødsoplevelser, der ligesom filmen er rigeligt selvhøjtideligt.
Henry (Ryan Gosling) er en forstyrret universitetsstuderende med seriøse psykiske problemer, der giver sig udslag i både uforklarlige lyde og en række skræmmende syner. Han har store problemer med at holde styr på, hvad der er indbildt og hvad der er virkeligt. Da han opsøger sin sædvanlige psykolog, erfarer han, at hun er på sygeorlov og møder i stedet hendes midlertidige afløser, Sam (Ewan McGgregor). I løbet af samtalen fortæller Henry, at han har til hensigt at begå selvmord om 72 timer, med mindre Sam kan redde ham. Da Sam sammen med sin veninde (Naomi Watts) begynder at forske i Henrys baggrund og symptomer, oplever han til sin store overraskelse, at han også begynder at opleve de samme symptomer som Henry.