Herhjemme har sydafrikansk film aldrig opnået den store berømmelse, men det kan måske være på vej til at ændre sig. Forrige år var Yesterday nomineret til en Oscar for bedste udenlandske film, og ved den seneste prisoverrækkelse år løb Sydafrika så må sejren for Tsotsi.

Filmen fortæller den barske historie om drengen Tsotsi, der i en ung alder bliver forladt af sine forældre, og derefter må overleve på gaden. Det er naturligvis en ubeskrivelig hård skæbne, men da vi i filmen første gang møder Tsotsi har han alligevel fået skabt sig en tålelig tilværelse. Trods ar på sjælen har han udviklet sig til en ressource fuld ung mand, og det kommer i resten af filmen uundgåeligt til at farve vores opfattelse af hans handlinger. Man væmmes, da Tsotsi med koldt blod stikker en ældre mand ned i metroen for at få fat i nogle småpenge, men forstår også hans sympati med samfundets svageste, da han senere skåner en forsvarsløs mand i rullestol.

Netop Tsotsis behov for at hjælpe de svageste kommer til at spille en central rolle, da han i forbindelse med et biltyveri uforvarende kommer til at kidnappe et spædbarn. For i stedet for at efterlade barnet til en uvis skæbne, så vælger Tsotsi at tage det med sig for at beskytte det.

Det skinner igennem i filmen, at instruktør Gavin Hood har ubetinget sympati for sin hovedperson. Trods de forfærdelige gerninger Tsotsi begår, så handler han efter Hoods opfattelse ikke af et ondt hjerte, men som en konsekvens af den påvirkning et liv på gaden har haft på ham. Fra et politisk synspunkt har jeg svært ved at forlige mig med tankerne bag filmen, for uanset hvor forfærdelig en opvækst Tsotsi må have haft, så er han da vi i filmen møder ham i en position, hvor han burde skulle kunne skelne mellem rigtigt og forkert.

Miljøbeskrivelsen i Tsotsi er et kapitel for sig, og skildringen af livet i forstadsslumpen er både skræmmende og fascinerende. Trods de forfaldende hytter og den grå beton, så kan man tydelig fornemme Hoods kærlighed til denne for os ukendte verden. Billederne af sovende børn i efterladte rørledninger er med til at understrege den forunderlige kombination af tragedie og samhørighed, der gennemsyrer filmen.

Billedsproget er stærkt, men det bliver aldrig svulstigt eller melodramatisk. Hovedrolleindehaver Presley Chweneyagae yder en imponerende præstation, og selvom jeg fra et politisk synspunkt ikke helt kan forlige mig med historien, så er det flot og indholdsrig film, der fortjener et stort publikum.

Dialogen i filmen er sparsom, men afrikanske musik og et lydspor fuld af små detaljer fortæller i stedet filmens historie. Billedsiden er præget af de støvede billeder holdt i varme brune og rødlige farver.

Lydformat: Dolby Digital 5.1: Engelsk

Billedformat: 2.35:1 Anamorphic Widescreen

Der er på DVD?en følgende ekstramateriale:

? The Making of Tsotsi: Et spændende program om udfordringerne med at omdanne en omkring 15 år gammel roman til en historie om nutidens Sydafrika.

? Slettede scener: En serie smukke scener incl. to alternative slutninger, der selvom de ikke er voldsomt forskellige fra filmen, faktisk har radikalt anderledes implikationer for opfattelsen af hovedpersonen, Tsotsi.

? The Storekeeper: Den kortfilm der blev Gavin Hoods instruktørdebut. Filmen er helt uden dialog og fortæller historien om en købmand, der gentagende gange bliver udsat for hærværk og indbrud. Den visuelle stil minder meget om Tsotsi, om end The Storekeeper på mange måder ikke er en nær så optimistisk film.

? A Day in the Life of Josias: Et tankevækkende miniportræt af drengen Josias, der lever i det område, hvor filmen blev optaget.

? Musikvideoer

? Trailers

Et sjældent set interessant ekstramateriale, der på en fin måde perspektiver temaerne fra filmen.
Gadedrengen Tsotsi (Presley Chweneyagae) er leder af en lille Soweto-bande (?Tsotsi? betyder bandit), der med hensynsløs brutalitet skaffer sig til dagen og vejen ved røverier og andet forefaldende vold. Men en dag løber tingene helt løbsk: et rutinerøveri i S-toget udvikler sig til koldblodigt mord. Drabet får banden til at gå i opløsning. Tsotsi drager ud på egen hånd og ender med at skyde en rig, sort kvinde og stjæle hendes bil. På vild flugt i BMW?en er det så, at han opdager babyen på bagsædet. Selvfølgelig skulle han aflevere barnet tilbage, men han ta?r det med hjem. For Tsotsi har set sin mor dø af AIDS og set sin far drikke sig fra sans og samling. Instinktet byder ham at beskytte den hjælpeløse lille dreng og give ham et bedre liv, end han selv har haft. En beslutning, der er dømt til at føre til undergang?