Hella Joof står bag den nyeste danske komedie, der mere eller mindre kærligt portrætterer ucheckede småforbrydere på Christianshavn. Hovedpersonen er en almindelig studerende der havner i gæld til en gammel ven, der nu som hashpusher går under navnet Paten (Jokeren), og roder sig ud i en masse snavs med bumser, bøller og ordensmagten. Personerne og dialogen er lårklaskende sjove med et klart islæt af frk. Joof, men historien og resten af filmen er smurt ret tyndt ud over dette skrøbelige skelet. Fidibus er tydeligt et forsøg på at lave en ?blød? dansk udgave af Guy Ritchies engelske gangster-komedier om inkompetente småforbrydere der kommer i klemme, men Fidibus har, lige som sine hovedpersoner, lidt mindre format.

Den retorikstuderende Kalle (Rudi Köhnke) er den eneste af drengene fra slænget der ikke forsumpede i gymnasietiden, så det er lidt af et kulturchok at havne tilbage i kløerne på hashpusheren Paten (Jokeren). Det hele begynder da Agger (Jonathan Spang) dukker op til kollegiefesten med en ordentlig bunke hash, men det er mindre smart at en overentusiastisk politi-studerende beslutter sig for at konfiskere klumpen, som tilhører Paten. Kalle og Agger må erstatte det tabte ved at lave en masse dumme opgaver som stik-i-rend-drenge (såkaldte fidibusser, hvis nogen undrede sig over filmens titel), og så er det, at Kalle kommer til at engagere sig lidt for meget i Patens snotdumme blondine (Lene Marie Christensen).

Filmen bæres udelukkende oppe af personerne, der selvfølgelig er så dybt karikerede, at det ikke kan undgå at blive morsomt. Noget er mere vellykket end andet, men Lene Marie Christensen skal nu sammen med manuskriptet have ros for, på hylende skæg vis at bringe den dumme blondine smash-bang tilbage midt i populærkulturen. Patens kæreste Sabrina er nemlig så spejlblank at det er til at græde over, og selvom der virkelig ikke er nogen grund til at Kalle skulle falde for hende, er rollen med en vis succes omdrejningspunkt i hele filmen. Jonathan Spang er bedre kendt som stand-up?er, og iblandt sine comedy-kolleger lovprises han ofte for at kunne udnytte sin skuespilleruddannelse til fulde på scenen. Rollen som sidekick?et Agger rummer ikke så mange udfordringer, men Spang får i hvert fald lov til at være rigtigt sjov og upassende. Musikere der går til filmen er til gengæld sjældent særligt imponerende, og Fidibus bærer da heller ingen tegn på at Jokeren kan spille skuespil (mere end alle hiphoppere nu engang gør i det daglige). Til gengæld skal han også bare være Jokeren i denne film, og det går aldeles strygende med mere end en god latterkrampe som resultat.

Fidibus er en lidt tynd men egentligt meget vellykket dansk smågansterfilm. Den handler om den fornuftige fyrs møde med pushermiljøets mange forkvaklede typer, men historie er der ikke meget af. Man kan sagtens more sig over personligheder og pinlige situationer, men følsomme scener og moraliserende baggrundsoplysninger om hvorfor folk er endt som nogle skodnavler bliver lige lovligt kvalmt, og det undergraver komikken.

Hella Joof har lavet en skæg og (for det meste) let underholdningsfilm. Uanset om man før at have læst anmeldelsen vidste hvad en Fidibus er for noget, er filmen fyldt med gode grin og skægge typer. Der er ikke tale om hverken originalitet eller kvalitet, men Fidibus er et sikkert hit i efterårsferien.
Kalle er en ret almindelig studerende, der selvfølgelig kender et par mennesker med adgang til prima hash. Desværre havner han ved et uheld i gæld til sin gamle ven, hashhandleren ?Paten?, og må pludselig lave alt stik-i-rend-dreng arbejdet sammen med sin stenede ven Agger. Værre bliver det dog da Paten havner i spjældet, og Kalle pludselig skal varetage hans interesser i det fri – herunder vedligeholdelsen af en spejlblank og forkælet dame. Til at starte med har Kalle ingenting til overs for den snotdumme christianit-blondine, men selvfølgelig falder han alligevel for hende, og så går det ellers slag i slag for at vedligeholde hendes dyre vaner og undgå Patens håndlangers vågne øje. Da Paten endelig kommer ud, har Kalle haft fingrene lidt for langt nede i både hans pige og hans penge, og så er gode råd dyre.