Instruktøren Rob Zombie (med garanti ikke hans familienavn) er mest kendt som en langhåret rock-komponist, hvilket også fylder størstedelen af hans CV. Men hans mange bidrag til film soundtracks har også bragt ham en tur omkring instruktørstolen. Først med hans lettere udskældte House of 1000 Corpses, som trods alt har vundet kultstatus i hjørnerne af markedet for horrorfilm. Hans dyrkelse af det obskure og groteske har, med Eli Roth som følgesvend, bragt ham til Grindhouse-inderkredsen. Rob instruerede herved den fiktive filmtrailer Werewolf Women of the SS, som indgik i den amerikanske udgave af Tarantino/Rodriguez-doublefeaturen. Det ligner en loge for engagerede filmmagere og skuespillere, der alle har solgt sjælen til den mere uciviliserede del af filmbranchen. Nu har Rob Zombie kastet sig over én af slasher-genrens største idoler – et remix af John Carpenters klassiker fra 1978: Halloween.

Hvor Carpenters original bevarede en del uforløste spørgsmål omkring den omvandrende ondskab, personificeret i Michael Myers, har Rob Zombie valgt en alternativ indgangsvinkel: Den biografiske. Vi følger Michael som et forvrænget barn, skabt i en vammel dysfunktionel familie hvor alle taler som havde de ædt en kloak. Omgangstonen er forbandet led, og særligt uappetitlig er den fordrukne stedfar som lader mundvandet løbe når husets letpåklædte teenagedatter passerer rummet. Kun moderen, der arbejder som stripper, har et sympatisk blik tilbage for Michael, men en aften hvor kærligheden for hendes forsømte søn er uden for rækkevidde går det galt. På med masken og frem med kniven – den historie kender vi. Herefter følger et langt forløb der beskriver Michaels ophold på kuk-kuk afdelingen, og hans sjælevandring til sindets mørkeste afkroge. Rob Zombie har pøset alt sin sympati ned i denne psykopatiske eksistens, og det er blevet til historien om et barn man gjorde fortræd, lukkede inde og smed nøglen væk.

Først halvvejs gennem filmen bryder Michael fri, og vender tilbage til sin hjemby på Halloween aften. Herefter følges slavisk Carpenters udgave, dog med enkelte twists der beskriver hvorfor mon Michael var så interesseret i at stalke den jomfruelig babysitter Laurie. Desværre har Rob ødslet så meget spilletid på at etablere sin morderiske hovedperson, at ligene må falde på minut-interval for prompte at nå frem til det endelige opgør. Dem som husker originalen kan måske mindes hvor ublodig og tålmodig Halloween reelt var. Michael kredsede omkring sine ofre i en konstant nervepirrende leg med sit publikums forventninger. Rob derimod giver sit publikum én på skrinet, som både er øredøvende og komplet uspændende. Der er ingen chok når man følger historiens gang set over skulderen på den maskerede morder. Det er bare vammelt, kynisk og ærgerligt kedsommeligt.

Rob Zombie har fyldt filmen med små stjerner der har sit varemærke inden for obskure kultfilm. Malcolm McDowell har påtaget sig rollen som Michaels psykiater. Derudover optræder Udo Kier, Clint Howard og Brad Dourif der alle har et langt resume i de skæve filmgenrer, og som en ekstra lille vennetjeneste optræder Robert Rodriguez? ynglings-mexicaner, Danny Trejo, i en mindre birolle. Men hele denne kulmination hjælper intet, for man må desværre komme til den konklusion at Rob Zombie endnu ikke er en særlig talentfuld filminstruktør. Det er blevet en uheldig kombination af temaer om social arv i en verden fyldt med usympatiske perverse mennesker, kombineret med slasherfilmens grundelementer. Det giver os noget rod med genren, så hverken budskabet eller intensiteten er fyldestgørende. Rob har valgt at afmystificere mystikken, hvilket tilmed beroliger os i en film hvis præmis er at skabe skræk og rædsel. Halloween anno 2007 er et remix som nok bærer et par kvaliteter, når man trods alt mærker en sympati for barnet i Michael Myers, men det kan ikke overskygge filmens manglende relevans og den kluntede instruktørhånd. Michael Myers er et forsømt barn. Med en fordrukken stedfar, en ugidelig støresøster og en moderlig kærlighed går Michael en aften amok som en koldblodig dræber. Erklæret psykopat bliver han lukket inde på en lukket afdeling, men mange år efter slipper han ud og opsøger sin hjemby på halloween nat. Noget i byen tiltrækker ham, men både loven og hans gamle psykiater er i hælende på ham, for at gøre en ende på den maskerede morder.