Så er sommeren officielt skudt i gang med action braget Iron Man. Iron Man er bygget på en Marvel tegneserie, hvor vi også har fået de gode film såsom X-Men og Spider Man filmene, men også mindre heldige såsom Elektra. Men med Robert Downey Jr. I rollen som Tony Stark, milliardær playboy, som tjener sine penge på at levere de nyeste våben til USA hær, har Marvel scoret et hit. Tony Stark har netop præsenteret sit nyeste våben i Irak, hvor hans bil bliver overfaldet og taget til fange af fjenden. Han er stærkt såret så han er nødt til at bygge et panser for at overleve og slippe væk fra sine fangevogtere. Da han kommer tilbage til USA, er det en meget mindre egoistisk Tony Stark, der finder ud af at han en helt gemt i sig og bruger sit nye panserudstyr til at rette op på tingene.

Filmen er en af de bedste tegneserier til film nogensinde, hvis ikke den bedste indtil videre, da den formår at tage det bedste fra tegneserien og udvikle det på det store lærred. Især skuespillerne er fremragende, Gwyneth Paltrow, Terrence Howard og Jeff Bridges i de andre store roller er perfekte. Gwyneth har charmen som Tony Starks personlige sekretær, med en del uskyldig flirten og en del mindre så uskyldig. Jeff Bridges er som altid genial og der er ikke behov for at fortælle mere om hans rolle i filmen. Men der er ingen tvivl om at det her er Robert Downey Jr.s film, han er perfekt i rollen som Tony Stark/Iron Man.  Effekterne i filmen gør det de skal, og de er helt på højde med film som Transformers etc. Her er effekterne bare integreret bedre i filmen og efter at have set filmen 2 gange, har jeg endnu ikke set nogen dårlige effekter.

Men det der løfter hele filmen op på et højere niveau er selve historien, det er en grundlæggende film, som skal introducere alle til Iron Man universet og det gør den perfekt. Man kan næsten ikke vente til den næste, som kommer i 2010 til information. Filmen har det rette tempo og holder tempoet højt hele vejen igennem og action-scenerne sparker bagdel. Iron Man er indtil videre min klare sommer-favorit og har sat niveauet højt for de efterfølgende tegneseriefilm, som kommer her i sommer, bl.a. Dark Knight (Batman), The Incredible Hulk, Wanted og Hellboy II.  Og der masser af referencer til andre tegneserier i filmen, så for de hardcore tegneserier nørder er der masser at glæde sig over, og det anbefales at blive siddende til efter rulleteksterne.

Herfra falder der 5 meget store stjerner ud af 6 stjerner, for en næsten perfekt sommer-action-popkorn-film, med en rigtig god historie, fantastiske skuespillere og superfed action. SKAL ses!
Se handlingsreferat på næste side.

Milliardæren og playboyen Tony Stark opfinder nye våben til den amerikanske regering. Men da han er ude og afprøve sin seneste opfindelse, bliver han såret og taget til fange. Han bliver nu tvunget til at bygge våben for fjenden, men i stedet bygger han et panser, som kan redde hans liv og hjælpe ham med at flygte. Da han er tilbage i USA, beslutter han sig for at bruge sin opfindelse til at bekæmpe kriminalitet.