Hvad ville der ske hvis Rødhætte indgik en aftale med heksen fra Hans og Grethe? Alle som kender den freudianske fortolkning, ved også at Rødhætte måske brændte sig på nælderne, da hun mødte ulven i bedstemoderens hus. Og hvad hvis den onde heks overværede det hele? Heksen lover at holde tæt, hvis blot Rødhætte flytter ind i kagehuset, men eventyrets verden ville formentlig aldrig blive det samme.

I Notes on a Scandal er vi dog fjernt fra eventyret, men nærmere den engelske skolegård. Præmissen er dog den samme. Sheba, den smukke, naive og udadvendte kunstlærerinde laver en rigtig bummert da hun hygger om sig med en 15-årig elev, drevet af en umotiveret og uforklarlig sympatisk lyst til bare at gøre det. Men med denne slags svinagtigheder i bagagen vil jorden unægteligt komme til at brænde under hende, og hun søger derfor alliance hos den nyfundne ?sjæleven?, Barbara. Pagten er indgået og der bliver skrevet under på en kontrakt med djævlen. Barbara indløser sin tavshed med håbet om et farverigt og stjernefyldt kapitel i sin ellers så tomme dagbog, men som alle hemmeligheder vil det på et tidspunkt få skroget til at revne. Jo flere løgne og skjule motiver, des længere bliver faldet når båden kæntrer.

Selvom plottet bedst kan beskrives som et intenst drama, så er Notes on a Scandal fortalt med samme kraftfulde effekt som en mordgåde. Men nu er det uskylden, der er blevet myrdet, parteret og smidt i søen. Med dramatiske og farlige skyggebilleder har filmfotografen Chris Menges tydeligvis udnyttet krimi-atmosfærens evne til at sætte sit publikum på nålens spids. Men rundt om hjørnet venter ikke det næste mordoffer eller butleren med en blodig kniv. Der venter den ambivalente frygt for tingenes udfald og det uundgåelig stormvejr, når skandalen blottes, for alle har sat deres sjæl på højkant og muligheden for status quo forsvinder hastigt i distancen.

Notes on a Scandal benytter sig af en fortællestrategi som virkelig kræser om sit publikum og giver filmen en god kant. Historiens gang er formidlet via Barbara?s snaksaglige sind og hendes fortrolige samtaler med dagbogen. Men ud fra dette intime forhold med ordføreren kan alle i biografsalen gennemskue det, som Barbara ikke selv vil erkende: Følelserne forråder hende, for fascinationen for Sheba handler måske om mere end kaffe og kage i lærerværelset. Barbara ender som en hævngerrig selvklæbende parasit, der kan sluge en med hud og hår, og hvad der særligt giver historien spændstighed er hendes selvjustits, der konsekvent frikender hende for alle anklager. Der er ingen over hende, for alle er under. Kun en eminent skuespillerinde som moster Judi kan udføre denne opgave på et grade-A niveau, og hvis der er nogen retfærdighed til står hun atter snart på podiet med en gylden statuette.

Notes on a Scandal er kulminationen af et dreamteam, der udgør fundamentet for filmens triumferende kraftværk. Den efterlever virkelig underholdningsbehovet, og filmens tandhjul er nøje afstemt og godt komponeret. Hvis man skal fremhæve en fingerfejl så må det være den konstruerede melodramatiske finale, som dog hurtigt drukner i fascinationen for helheden. Judi Dench og Cate Blanchett giver personlighederne en troværdig substans, og sammen slår de gnister, men ikke alt er overladt til de prominente skuespillere. Patrick Marber har med sit kødfyldte manuskript sammensat en spændstig plotdrevet historie, og de sylespidse replikker hugger sig fast i hukommelsen som citater med deres eget liv. Det er langt mere vedkommende og fængende end hans tidligere arbejde med den noget selvoptagede Closer. Og ikke mindst komponisten Philip Glass hvis pompøse musik gør scenerne til en sanseligt forførende og læbebidende force majeure i dramatikkens ypperste form. Summen er voluminøs filmkunst der får publikum til at hive efter vejret.
Barbara Covett (Judi Dench) er skolens strengeste møgkælling, som foretrækker stabilitet og for længst har opgivet enhver glad tanke, indtil den unge uerfarne kunstlærerinde Sheba Hart (Cate Blanchett) træder ind af porten. De to modsætningsfyldte kvinder udvikler et professionel venskab, der kort efter tager en radikal drejning mod en dirrende kynisk pagt. Sheba har en hemmelighed der kan ødelægge hende selv og familiens tilværelse og underminere hele skolens integritet. Barbara, derimod, udnytter sin indsigt i hemmeligheden til at tøjre og manipulere sin nye veninde, men hvor længe kan et så bedragerisk venskab holde sig flydende?