Filmen er bygget over Spiderwickfortællingerne, der består af 5 små romaner og felthåndbogen. De er udkommet 2003-05 på Gyldendal og er populære fantasy-bøger til selvlæsning fra cirka 10 år.

Instruktøren Mark Waters blev tiltrukket af, at bøgerne foregår i USA i nutiden, selv om de er fyldt med fantasivæsener, og med den moderne computerteknik kan man jo skabe alverdens uhyrer fra små nisser til store trolde og griffe. Det har man så gjort i den grad, og det er da imponerende. Men der skal jo mere til at skabe en god film. Jeg synes, at for meget af historien er præget af effekterne, som er både er uhyggelige og flotte, og som gør filmen absolut uegnet for mindre børn.

Freddie Highmore, der har medvirket i bl.a. Charlie og chokoladefabrikken og Finding Neverland spiller begge tvillingebrødre, den aggressive og modige Jared og den mere neutrale Simon på en sådan måde, at de fremstår som to forskellige personer. Mary-Louise Parker er mor, der naturligvis ikke tror på børnenes oplevelser, før det næsten er for sent. Joan Plowright spiller den sindssyge tante, der er ret fornuftig, og Nick Nolte er trolden Mulgarath, når den er mest menneskelig.

Men sammenlignet med Harry Potter-filmene eller Narnia-filmen Heksen, løven og garderobeskabet er Spiderwick Fortællingerne uden den magi og fantasi, der skal til for at skabe en rigtig god fantasy-film. Det er ikke nok med brølende uhyrer og vilde jagter i underjordiske gange eller inde i det hjemsøgte hus, endsige med et orgie af tomatsovs og grønt splat. Slutningen er dryppende sentimental og meget langt ude, selv i et fantasy-univers.

Filmen vil sikkert få et stort publikum i påskeferien, hvor den kommer op i 40 biografer, men den er uegnet for børn under 11. En fantasy-historie uden dybere mening, teknisk flot, men ret ligegyldig. Det bliver kun til tre klaptræer.

Naturforskeren Arthur Spiderwick nedskrev for 80 år siden sine iagttagelser af usædvanlige fænomener i naturen, f.eks. nisser, alfer og grimme kæmpetudser gobliner i en felthåndbog. Derpå forsvandt han brat. Nu, 80 år efter, flytter en skilsmisseramt familie ind i hans store, skumle hus. Tvillingerne Jared og Simon, deres fægtekyndige storesøster Mallory og deres mor, der har arvet huset efter en sindssyg tante. Jared er meget negativ overfor moderen og flytningen, og han savner sin far meget. Det bliver ham, der finder Arthur Spiderwicks felthåndbog, som husnissen Thimbletack har forsynet med en kraftig advarsel. Det er en farlig bog, for trolden Mulgarath, der kan forvandle sig til alt muligt, vil have den for at beherske verden. Kun tryllekredse omkring huset kan holde ham og hans hær af gobliner væk, og en dag finder han ud af, hvordan tryllekredsene kan ophæves. Så er den lille familie i livsfare, deres eneste forsvar er salt og tomatsovs, som udyrene ikke kan tåle, men er det nok til at holde dem på afstand?