Med There Will Be Blood beviser Paul Thomas Anderson endnu engang, at hans poetiske filmpensel kan pryde det ellers så glansløse lærred, der vanligt forbigår tilsvarende intense portrætter til fordel for mere sikre publikumssucceser. Trods risikoen for en lidt snæver appel formår Anderson at skabe en stærk og vedkommende fortælling, som både inddrager og appellerer, samtidig med at den forarger og frastøder.

Som oscarnomineringen for ?bedste mandlige hovedrolle? indikerer, leverer Daniel Day-Lewis en pragtpræstation til det karakterdrevne plot, der står og falder med protagonistens evne til at skabe empati, interesse og fremdrift. Man involveres på godt og ondt i det kyniske og dannende landskab som former Daniel Plainviews identitet og eksistensgrundlag. En rejse som tilbyder konstant friktion og kamp men samtidig sejre og vilje, i et filmisk momentum baseret på naturlige (og selvpålagte) kontraster.

Day-Lewis? præstation står imidlertid ikke alene. Faktisk ingenlunde. Paul Dano, i rollen som både Paul og Eli Sunday, vedligeholder i fællesskab med de resterende skuespillere (herunder også særligt nævneværdig; Dillon Freasier, som H.W. Plainview) et helt enestående formidlingsniveau. Samspillet mellem Andersons maleriske, næsten ikoniske, billedside og fortællingens pågående kollage af varme og koldblodighed, skaber et foruroligende (men filmisk meget tilfredsstillende) miks af nærvær og paranoia; man inddrages og distanceres på samme tid, helt bevidst.

Som et karakterportræt er filmen ganske enkelt enestående. I et psykologisk dobbeltspil nedbrydes tilskuerens empatiske forhold til karakteren Daniel Plainview, der langsomt vender medfølelse til foragt og til sidst; ambivalens (man tager afstand fra hans handlinger, men forstår dem samtidig). Med sit vanlige afvæbnende tempo, evner Anderson altså endnu engang at skabe en enestående og nærværende film, som ikke må glippes. Trods risikoen forbundet med filmens længde (158 minutter), formår There Will Be Blood uden tvivl at være blandt årets allerbedste film, udråbstegn! There Will Be Blood er en storslået, episk beretning om skæbne, sammenhold, magt og olie omkring århundredeskiftet under den californiske olierush. Her udvikler den stædige og ambitiøse Daniel Plainview (Daniel Day-Lewis) sig fra en småsølle, middelmådig sølvgraver og enlig far til en iskold, hensynsløs oliemagnat.